Mimo pesymistycznych danych dotyczących polskiego stanu czytelnictwa pochodzących z badań Biblioteki Narodowej okazuje się, iż Polacy jednak czytają, ale coraz częściej nie książki drukowane, lecz ich elektroniczne odpowiedniki.

O zwyczaje czytelnicze zapytano ponad 1107 respondentów, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy przeczytali co najmniej trzy książki w dowolnej formie: drukowanej, ebooka lub audiobooka. Wyniki badania pokazały, iż w formie cyfrowej książki czytają głównie ludzie młodzi w wieku 15-24 lat (32 proc.) oraz 25-34 lat (34 proc.), mieszkańcy dużych miast, którzy kilka razy w miesiącu robią zakupy przez internet i cenią sobie możliwość lektury w każdej wolnej chwili.

Najczęstszym sposobem pozyskiwania książek elektronicznych jest pobieranie bezpłatnych tytułów z oficjalnych źródeł – deklaracja 2/3 zapytanych respondentów. Według badania Virtualo, 55 proc. użytkowników kupuje ebooki samodzielnie, 40 proc. korzysta z plików pozyskanych przez znajomego. W przypadku audiobooków najpopularniejsze sposoby pozyskiwania tytułów to bezpłatne pobieranie z oficjalnych źródeł (55 proc.), samodzielne kupowanie (43 proc. wskazań), korzystanie z audiobooków kupionych przez inną osobę (32 proc.). Jednak co trzeci respondent (37 proc. czytelników ebooków i 31 proc. słuchających audiobooki) przyznaje się do korzystania z plików pozyskanych z nieoficjalnych źródeł, co pokazuje, iż skala piractwa na rynku książek elektronicznych w Polsce jest bardzo wysoka.

Ważną rolę w korzystaniu z e-booków odgrywa wpływ otoczenia i rekomendacje innych użytkowników e-książek. Jak pokazało badanie, aż 36 proc. obecnych czytelników e-booków wskazało, iż impulsem do spróbowania czytania w tej formie była namowa znajomych.

Polacy kupują coraz więcej ebooków, coraz chętniej sięgają również po audiobooki. Rosnąca popularność e-książek wynika z kilku przyczyn. Przede wszystkim książki elektroniczne są wygodniejsze w podróży czy podczas codziennego korzystania z transportu. Polacy stali się bardziej mobilni, a wraz z upowszechnieniem się laptopów, tabletów i smartfonów, ebooki i audiobooki stały się łatwo dostępne – mówi Martyna Bednarczyk z Virtualo.

Najchętniej kupowane są książki elektroniczne z kategorii kryminał i sensacja – 46 proc. w przypadku ebooków oraz 38 proc. w przypadku audiobooków mp3. Następnie fantastyka: 36 proc. wybieranych ebooków i 32 proc. audiobooków mp3. Na trzecim miejscu w obu przypadkach klasyfikuje się literatura z gatunku horror i thriller, 34 proc. ebooków i 31 proc. audiobooków mp3.

Najczęściej ebooki kupujemy dla siebie, tak deklaruje aż 90% respondentów. Niektóre osoby kupują książki elektroniczne również dla męża lub żony (16 proc.) oraz dzieci (14 proc.). Użytkownicy audiobooków zdecydowanie najczęściej korzystają z nich osobiście – 82 proc. deklaracji. W przypadku 29 proc. badanych korzysta z nich również mąż/żona, a w przypadku 26 proc. również dzieci.

Jesteśmy od kilku lat świadkami zmian, jakie zachodzą w formie obcowania z książką. Czytanie w nowoczesnej formie jest ważnym kierunkiem dalszego rozwoju rynku książki w Polsce i szansą na to, iż ludzi korzystający z rozwoju technologii będą chcieli czytać. Nie oznacza to jednak, że książka tradycyjna będzie konkurowała z elektroniczną, ponieważ jak pokazało badanie obie formy czytelnictwa uzupełniają się i nie muszą ze sobą konkurować.

* Badanie „Zwyczaje Polaków związane z użytkowaniem ebooków i audiobooków”, zostało zrealizowane metodą CAWI na próbie 1107 respondentów na zlecenie Virtualo przez Instytut Badawczy ARC Rynek i Opinia.