WOMM, czyli Word of Mouth Marketing, można nazwać wymianą rekomendacji. Jest to właściwie najstarsza forma reklamy, ponieważ jej forma jest zbliżona do naturalnej wymiany opinii na temat usług lub produktów. Jest to pojęcie pokrewne z marketingiem szeptanym. Jak wykorzystać je w praktyce i czego unikać, aby nie zaszkodzić pozycji swojej strony?
Marketing szeptany, czyli co?
Marketing szeptany, czyli właśnie word of mouth marketing (WOMM) lub whisper marketing, to zbiór działań reklamowych, które w sposób nienachalny i pozornie spontaniczny docierają z komunikatem do ostatecznego odbiorcy, będącego zwykle potencjalnym klientem.
Najlepszymi kanałami do prowadzenia takich działań są:
- blogi,
- fora dyskusyjne,
- serwisy internetowe z sekcją komentarzy,
- media społecznościowe.
Są to miejsca, które pozwalają na swobodną wymianę opinii i poglądów, dlatego w kontekście WOMM sprawdzają się idealnie. Przykładem takich działań może być na pozór spontaniczne wyrażenie opinii o produkcie w formie komentarza, zabranie głosu w dyskusji lub udzielenie porady – wszystko to powinno być związane z danym produktem lub usługą.
Umiejętnie wykorzystywany marketing szeptany nie sposób rozróżnić od zwykłej wymiany zdań wśród internautów. Należy jednak zachować ostrożność i powściągliwość w podejmowaniu tego typu działań. Nadmierne promowanie danej marki czy wychwalanie doskonałych skutków stosowania produktu natychmiast zostanie wychwycone przez internautów jako spam.
WOMM – jak robić to skutecznie?
Wspomniana powściągliwość w działaniach promocyjnych jest kluczem do sukcesu. Jeśli chcesz stosować marketing szeptany lub wykorzystać go do prowadzenia link buildingu, wszystko, co piszesz w sieci, musi być subtelne i wyważone.
WOMM nie jest zjawiskiem nowym i jest bardzo chętnie stosowany, choć często nieumiejętnie. Dlatego internauci są wyczuleni na wszelkie formy nachalnej reklamy ukrytej pod pozorem neutralnej opinii czy porady.
Jeśli więc chcesz wykorzystać marketing szeptany i osiągnąć zamierzone cele, pamiętaj o stosowaniu poniższych zasad.
- Wywołuj lub dołączaj się do trwającej dyskusji i powoli buduj swoją pozycję w rozmowie. Nie „wyskakuj” od razu z poradami czy opiniami, szczególnie jeśli to Ty otwierasz dany wątek. Poczekaj, aż wypowiedzą się inni użytkownicy.
- Stosuj spontaniczny i przede wszystkim nienachalny styl wypowiedzi – to podstawa wszelkich działań w ramach WOMM.
- Nie wypowiadaj się wyłącznie w superlatywach na temat marki, którą promujesz. Takie zachowanie natychmiast wzbudzi podejrzenia. Pamiętaj, że to, co piszesz, nie może mieć formy typowej reklamy. Unikaj stwierdzeń, takich jak „najlepszy, „idealny”, „niezawodny” i pokrewnych.
- Prowadź działania marketingowe w sposób etyczny. O tym, jak to robić, przeczytasz na stronie stowarzyszenia Word Of Mouth Marketing Association.
Stosowanie powyższych zasad pozwoli Ci wykorzystać WOMM do swoich celów marketingowych, na przykład do pozyskiwania wartościowych linków. Wystrzegaj się jednak wspomnianych błędów, ponieważ mogą poważnie zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy. Pamiętaj, że w Internecie nic nie ginie – również to, co piszesz, prowadząc marketing szeptany.