FOMO (Fear Of Missing Out) czyli lęk przez tym, że coś nas ominie to coraz częściej spotykany problem we współczesnym świecie. Rozwój technologii oraz zwiększające się tempo życia wpływają na przywiązanie się do smartfonów, laptopów i innych narzędzi, które stają się głównymi źródłami naszych informacji i kontaktów. Aktywne korzystanie z mediów społecznościowych sprawia, że odczuwamy potrzebę bycia ciągle online i poimy się, że coś nas ominie. W efekcie informacje nas przytłaczają, a styl życia odbija się negatywnie na naszej kondycji psychicznej i fizycznej. Odpowiedz sobie na kilka pytań i sprawdź, czy zagraża Tobie uzależnienie od informacji.

  1. Zaraz po przebudzeniu sprawdzam, czy mam nowe wiadomości i powiadomienia na telefonie.
  2. Telefon zazwyczaj mam w odległości maksymalnie 1 metra obok mnie (nawet w czasie snu czy brania kąpieli).
  3. Gdy rozładuje mi się telefon i nie mam możliwości korzystania z niego, czuję się źle.
  4. Nie wyobrażam sobie wolnego dnia, bez dostępu do internetu.
  5. W trakcie spotkania ze znajomymi w kawiarni lub restauracji trzymam telefon na stoliku.
  6. Chętnie dzielę się informacjami z życia i przemyśleniami na portalach społecznościowych i sprawdzam reakcję znajomych.
  7. Zdarza mi się, że odczuwam nieistniejące wibracje telefonu w kieszeni.
  8. W ciągu dnia odblokowuje ekran i sprawdzam, czy nie mam nowych powiadomień lub wiadomości.
  9. Czuję potrzebę bycia ciągle online. Nie chcę, aby ominęła mnie ważna informacja.
  10. Zdarza się, że zaniedbuje codzienne obowiązki i odrywam się od pracy, ponieważ chcę sprawdzić aktualności w mediach społecznościowych

Jeśli odpowiedziałeś sobie na minimum połowę pytań „tak”, postaraj się ograniczyć korzystanie z internetu. Minimum na godzinę przez pójściem spać, wyłącz komputer i telefon. Usuń z sypialni urządzenia mobilne, jeśli czytasz ebooki przez snem, nie korzystaj z niebieskiego światła diod LED. Staraj się żyć tu i teraz, minimalizując obecność w sieci, Twoje ciało szybko poczuje różnice.