Szukając aktywnie pracy w wymarzonym zawodzie warto zrobić więcej niż tylko aplikować na wybrane stanowiska. Jeśli chcesz być widoczny na rynku pracy, załóż konto na portalach społecznościowych LinkedIn i GoldenLine. Najbardziej liczące się portale pracy takie jak Pracuj, infoPraca, czy Praca także oferują możliwość założenia profilu kandydata. Dzięki niemu będziesz widoczny dla pracodawców przez cały czas. Ponieważ konkurencja nie śpi, pokazujemy jak stworzyć profil, który będzie wpadał w oko rekruterom.
Zdjęcie
Na zdjęciu profilowym pokaż się z dobrej strony. Nie używaj kadru o słabej jakości, zrobionego gdzieś na imprezie, przedstawiającego niestosowną pozę. Zadbaj o neutralne tło, dobre światło i ostrość. Bądź autentyczny – jeśli jesteś grafikiem nie musisz mieć zdjęcia w krawacie. LinkedIn i GoldenLine pozwalają na dodanie zdjęcia w tle. Wybierz takie, które będzie dobrze podkreślało twoją osobistą markę.
Słowa kluczowe
Czy wiesz jak pracodawcy wyszukują kandydatów? Używają do tego słów kluczowych. Ważne jest, aby zawrzeć ich na swoim profilu jak najwięcej. Aby zwiększyć szanse na bycie znalezionym, warto postarać się, żeby słowa klucze znalazły się w: podsumowaniu zawodowym, nagłówkach, tytułach stanowiska oraz umiejętnościach.
Podsumowanie zawodowe
To jest miejsce, w którym możesz rozwinąć skrzydła pokazując swoją kreatywność i zaradność. Zachęcające podsumowanie zawodowe będzie twoją najlepszą reklamą. Dzisiaj nie wystarczy, aby doświadczenie mówiło samo za siebie. Przekonaj pracodawcę, że jesteś autentyczny i to, co robisz wynika z tego kim jesteś. Twoja historia i to, dlaczego chcesz pracować w danym zawodzie to najciekawsze kąski! Pamiętaj o użyciu słów kluczy w opisie.
Nagłówek
Nagłówek zawodowy czy profesjonalny opis znajduje się tuż pod twoim nazwiskiem. Większość użytkowników, postępując zgodnie z automatyczną sugestią, zawiera tam swoją aktualną nazwę stanowiska w danej firmie. Błąd! Nagłówek jest widoczny już z poziomu listy kandydatów w wyszukiwarkach, czyli pracodawca zobaczy go, zanim zdecyduje się otworzyć twój pełny profil. Masz zatem doskonałą okazję, aby go do siebie przekonać umieszczając tam np. chwytliwy slogan. Jeśli twój opis nie będzie nudny, tak jak wszystkie, sprzedasz siebie i swoją pracę!
Punktory
Zadbaj o to, by informacje, które podajesz zostały zorganizowane w klarowny i efektywny sposób. Na każdym profilu kandydata przydadzą się punktory. Większość serwisów nie proponuje ich wcale – masz do dyspozycji tylko te znaki, które znajdują się na klawiaturze. Dlatego użytkownicy przeważnie używają myślnika. Wyróżnij się korzystając z kreatywnych punktorów, które znajdziesz np. tu. Wystarczy, że skopiujesz jeden wybrany do okna edycji na swoim profilu 🙂
Multimedia
W czasach, kiedy komunikacja wizualna jest silniejsza niż kiedykolwiek należy zadbać o jak największą ilość elementów multimedialnych na profilu. Jeśli dany serwis na to pozwala, zamieść zdjęcia związane z twoją pracą, prezentacje, linki lub dokumenty. Jeśli chcesz się naprawdę wyróżnić przygotuj proste wideo, w którym przedstawiasz swoją sylwetkę i kompetencje, i zamieść je na profilu. W ten sposób dasz się lepiej poznać i zrobisz duże wrażenie na pracodawcach.
Pokaż, co potrafisz!
Nie zapomnij pochwalić się na swoim profilu dodatkowymi umiejętnościami. Ciekawy projekt lub wolontariat zawsze będą mile widziane przez pracodawców. Link do portfolio online obrazowo pokaże, czego już dokonałeś. Jeśli prowadzisz blog lub stronę internetową o swojej tematyce zawodowej, masz szansę zaprezentować się jako ekspert w danej dziedzinie.
Umiejętności
Lepiej mniej niż więcej. Specjalista od wszystkiego jest specjalistą do niczego. Wybierz od pięciu do dziesięciu najważniejszych kompetencji, które rzeczywiście posiadasz. To z nimi powinno być kojarzone twoje nazwisko. Dodatkowo, w przypadku LinkedIna, możesz zbierać potwierdzenia swoich umiejętności od innych użytkowników. Stajesz się wtedy bardziej wiarygodny w oczach pracodawców. Im więcej potwierdzeń im lepiej!
Opis doświadczenia
Standardowy opis doświadczenia dla danego stanowiska to wypunktowane równoważniki zdań, które nic nie znaczą. Wykorzystasz to miejsce o wiele efektywniej, jeśli napiszesz, co osiągnąłeś dla danej firmy, jak się rozwinąłeś na danym stanowisku i jak wykorzystałeś swoje umiejętności. Przykładowo, zamiast pisać „pozyskiwanie nowych klientów”, napisz: „W ciągu X czasu pozyskałem X kluczowych klientów, dzięki którym firma zwiększyła swoje przychody o X proc.” Brzmi lepiej, prawda?
Dodatkowe wskazówki
W przypadku portali LinkedIn i GoldenLine możesz zaangażować się w życie społeczne serwisów. Wyróżnisz się postując ciekawe treści i udzielając się w grupach dyskusyjnych. Warto też śledzić firmy, w których chciałabyś pracować i takie, które są liderami w branży. Informacja o grupach, do których należysz i o firmach, które obserwujesz będzie widoczna dla pracodawców na twoim profilu. Na koniec – postaraj się zebrać jak najwięcej rekomendacji (jest to możliwe w przypadku LinkedIna) – będą one stanowiły swoistą wizytówkę i potwierdzenie twojej osobistej marki. Stosując powyższe porady z pewnością wyróżnisz swoją kandydaturę na tle innych i pokażesz się z dobrego profilu!
Źródło zdjęcia: www.freepik.com