Zdecydowana większość pracowników w Polsce marzy o pracy na pełen etat w jednej firmie, z którą będzie współpracować długofalowo. Tak deklaruje aż 2/3 ankietowanych i nie ma się co dziwić pragnieniom, które stoją w opozycji do powszechnych na rynku pracy kontraktów „śmieciowych”. Z założenia są one bowiem krótkoterminowe.

Realizacja celu pt. długoterminowa praca na umowie o pracę wymaga od pracownika szczególnego przygotowania. Nie chodzi tu jednak o własną edukację, dokształcenie się i zawodowy rozwój, czy zbieranie doświadczenia. Nasze poszukiwania pracy to bowiem nie tylko prezencja własnej osoby z jak najlepszej strony. To także sprawdzanie pracodawcy, jeszcze zanim wyślemy do niego list motywacyjny i życiorys. Bez tego kroku proces rekrutacyjny będzie zachwiany, a my możemy łatwo dostać się w szeregi firmy, z którą absolutnie nie chcielibyśmy być kojarzeni. Co powinieneś wiedzieć o pracodawcy, jeszcze zanim podejmiesz u niego zatrudnienie?

Wiedza o firmie a rozmowa rekrutacyjna

Zanim pomyślisz, że informacje o firmie nie mają dla Ciebie aż tak dużego znaczenia, postaramy się pokazać Ci, że w zależności od przedsiębiorstwa – mogą mieć. O co chodzi w tym tajemniczym zdaniu? Wiedza o firmie może Ci się przydać na rozmowie rekrutacyjnej lub w innych częściach procesu kwalifikacyjnego. Bywa to elementem polityki przedsiębiorstwa, którego kierownicy chcą mieć w swoim zespole tylko osoby naprawdę zainteresowane pracą w tym miejscu.

Pozwala to także ocenić podejście kandydata do poszukiwania pracy. Jeśli aplikujący wysyła codziennie dziesiątki CV, raczej nie będzie wiele wiedział o firmach, które je otrzymują. Jego priorytetem jest znalezienie zatrudnienia bez względu na to, gdzie będzie pracować. Innym typem kandydata jest osoba dociekliwa, która sprawdza potencjalnego pracodawcę. Czyta opinie, czy stronę internetową, aby poznać atmosferę, środowisko pracy i wybrać taką firmę, która odpowiada jego wartościom i przekonaniom. To jest właśnie kandydat, który ma zadatki na długofalową współpracę z przedsiębiorstwem.

Z tego względu podczas procesu rekrutacji możemy natrafić na pytania dotyczące powodów, dla których chcemy pracować w danej jednostce, a nawet zostać zapytani o szczegóły dostępne na stronie internetowej ogłoszeniodawcy. Może to być historia firmy, otrzymane nagrody, pozycja na rynku w branży, czy sprzedawanych produktach i usługach. Jeśli przedsiębiorstwo wypuszcza akcje giełdowe, istotna może być ich koniunktura.

Co Ty musisz wiedzieć o pracodawcy?

Powyżej wymieniamy zakres wiedzy, którego firma może od Ciebie oczekiwać w czasie procesu rekrutacyjnego. Pozwala się to zorientować kadrom, jak jesteś zorientowany w branży i ustalić, czy naprawdę jesteś zainteresowany pracą akurat w tym przedsiębiorstwie. Jest jednak kilka istotnych kwestii z punktu widzenia przyszłego pracownika. Co musisz wiedzieć o pracodawcy?

Dobrze jest się zapoznać z historią ofert pracy firmy. Pozwala to ocenić, w jaki sposób przedsiębiorstwo się rozwija. Jeśli nowe ogłoszenia dodawane są rzadko, prawdopodobnie organizacja jest raczej stateczna. Jest to także sygnał, że podejmuje długoletnie współprace. Widzisz, że oferta o pracę na dane stanowisko jest ciągle odnawiana? Może to zwiastować 2 scenariusze. Firma nie może znaleźć na to miejsce idealnego kandydata, stawiając zbyt wygórowane wymagania lub w rzeczywistości, przedsiębiorstwo nie prowadzi rekrutacji. Oferta jest tylko znakiem dla konkurencji „uważajcie, coś ciekawego się u nas dzieje”.

Dobrze napisane ogłoszenie o pracę powinno zawierać informację o przewidywanej wysokości wynagrodzenia oraz typie umowy, jaka będzie podpisywana. Jeśli pracodawca nie zaznacza konkretnie tej drugiej kwestii, to może być sygnał, że zostanie zaproponowany najkorzystniejszy z punktu widzenia ekonomii firmy kontrakt o dzieło lub zlecenie. Nie powinniśmy wówczas spodziewać się długiej i owocnej współpracy, a raczej krótkiej i intensywnej.

 

Work or Not?

Ostatnią wisienką na torcie Twojej wiedzy o pracodawcy powinny być opinie. Niekoniecznie istotne jest z Twojego punktu widzenia czytanie tego, co mają do powiedzenia klienci przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych, czy na Google Maps. Zdecydowanie ciekawsze będą opinie o pracodawcy od pracowników firmy, które znajdziesz w serwisie Work or Not.

Dla łatwej komunikacji użytkowników, portal podzielono na sekcję miast, a także konkretne profile przedsiębiorstw. Dzięki temu rozwiązaniu możemy zapoznać się z opiniami o pracodawcach z danego regionu. Dlaczego to takie ważne? Być może zastanawiasz się nad przeprowadzką do innej części Polski, aby odnaleźć tam inną jakość pracy. Zaznajomienie się z nastrojami pracowników pozwoli Ci zdecydować, czy to właściwe rozwiązanie.

Co opisują pracownicy w swoich opiniach o pracodawcy w Work or Not? Są to przede wszystkim nastroje, kontakty międzyludzkie, czy możliwości rozwoju osobistego. Zdarzają się także informacje o terminowości wypłat i zgodności realnych obowiązków zawodowych z zawartymi w ogłoszeniach o pracę. Wreszcie, pracownicy oceniają, jak zarządzane są przedsiębiorstwa i jaką wartość dodaną (poza wynagrodzeniem) im dają. Jesteś ciekaw? Sprawdź na workornot.pl!