Szukanie pracy to wymagające i czasochłonne zadanie. W szczególnie trudnej sytuacji są absolwenci szkół wyższych. Muszą pokonać kandydatów, którzy oprócz dyplomu, mają również doświadczenie. W jaki sposób najlepiej szukać pracy? Które rozwiązania są najskuteczniejsze?

Szukanie pracy – od czego zacząć?

Do szukania pracy należy się dobrze przygotować. Warto skorzystać z pomocy doradcy zawodowego, który pomoże określić swoje mocne strony oraz zastanowić się, jak ma wyglądać przyszła praca. Ważnym punktem jest przygotowanie CV. To niezbędny dokument, który daje podstawowe informacje o kandydacie, od niego zależy, czy dana osoba zostanie zaproszona do dalszego etapu rekrutacji. Aby dobrze wypaść na rozmowach rekrutacyjnych, należy dowiedzieć się, jak wyglądają, poczytać, jakie pytania są najczęściej zadawane, przygotować się do opowiedzenia kilku zdań o sobie. Warto uwzględnić swoje doświadczenie, zdobyte w czasie studiów. Nie musi być to praca zarobkowa, pracodawcy przychylnym okiem patrzą na osoby, które odbyły staże, udzielały się w wolontariacie czy brały udział w studenckich projektach. Kolejnym krokiem jest szukanie ofert pracy.

Jak szukać pracy po studiach?

Szukanie pracy powinno być stałym elementem dnia, należy poświęcić mu kilka godzin dziennie. Aby zwiększyć szanse na znalezienie etatu, należy systematycznie przeglądać prasę, sprawdzać oferty w internecie, zaglądać na branżowe fora. Im więcej różnych źródeł, tym większe szanse na znalezienie pracy. Absolwenci wyższych uczelni powinni poznać m.in.:

  • Internetowe portale o pracy – to miejsca, gdzie można znaleźć oferty pracy z różnych dziedzin, zarówno w kraju, jak i za granicą. Praca czeka na osoby o różnym wykształceniu i kwalifikacjach.
  • Agencje pracy – osoby, które skończyły studia i szukają pracy, powinny udać się do agencji zatrudnienia, które oferują pracę stałą i sezonową. Warto zostawić swoją ofertę lub zapisać się do newslettera, wtedy żadne ogłoszenie nie umknie.
  • Media społecznościowe – obecnie niemal każdy ma swój profil na Facebooku, wiele osób ma konto na LinkedIN lub Goldenline. To świetne miejsca, w których można umieścić swoją ofertę i poinformować świat o szukaniu pracy. Media społecznościowe często odwiedzają pracodawcy, którzy wyszukują odpowiednie osoby do swoich zespołów. Konto na LinkedIn umożliwia również kontakt z osobami odpowiedzialnym za rekrutację w danej firmie. Wysyłając swoją wizytówkę, można zainteresować rekrutera i zostać zaproszonym na spotkanie.
  • Grupy branżowe – w internecie działają różnego typu fora i grypy branżowe, skupiające osoby zainteresowane daną dziedziną.  Dołączenie do grupy pozwala uaktualniać swoją wiedzą, a także nawiązać kontakty zawodowe. Wiele grup umożliwia umieszczenie swojego ogłoszenia, a tym samym zwiększa szanse na znalezienie pracy w zawodzie.

Giełdy pracy i biura karier

Absolwenci wyższych uczelni mogą odwiedzić biura karier, które mieszczą się przy uczelniach państwowych i prywatnych. W Polsce działa ich ponad 200, służą zarówno studentom, jak i absolwentom. Osoby pracujące w tych instytucjach pomagają zaplanować ścieżkę rozwoju, udzielają informacji na temat rynku pracy, a także współpracują z wieloma firmami, dlatego mają aktualne informacje o wakatach, a także oferty staży i praktyk. Pracownicy biur pomagają również stworzyć profesjonale dokumenty aplikacyjne oraz uczą, jak dobrze zaprezentować się na rozmowie kwalifikacyjnej. Dla absolwentów przeznaczane są również giełdy pracy. To miejsce, gdzie prezentują się firmy działające na rynku polskim. Giełdy stwarzają świetną okazję do bezpośredniego kontaktu z ewentualnym pracodawcą, zaprezentowania swojej osoby. Udział w giełdach i nawiązanie kontaktu z pracodawcą jest często wstępem do dalszej współpracy.

Szukanie pracy po studiach nie jest łatwe, wymaga czasu i dużego zaangażowania. Na szczęście jest wiele miejsc przyjaznych absolwentom, dzięki czemu znalezienie pracy jest tylko kwestią czasu.