Jeśli prowadzisz swój startup, lub większy biznes, spieszymy z pomocą i podpowiadamy, jak w sprytny sposób zwiększyć sprzedaż w okresie przedświątecznym. Zastosuj się do kilku rad, a z okazjonalnych lejków sprzedażowych popłynie szeroki strumień nowych leadów i zrealizowanych koszyków. Powodzenia!

Wprowadź prezenty pod choinkę – zwiększ asortyment

Chcąc przyciągnąć do siebie klientów świątecznych, musimy zaoferować im produkty, których szukają. Po pierwsze: zaplanuj ofertę świąteczną. Po drugie: zorganizuj asortyment, który się wpisze w tę ofertę. Wiele z rzeczy kupowanych jako prezenty świąteczne, to przecież coś, co kupujemy również poza świętami, z tą różnicą, że nasilenie ich nabywania rośnie w święta kilkukrotnie. To dlatego, że kupowane są nie w momencie nadejścia potrzeby posiadania, a z potrzeby obdarowania bliskich. Pomyśl, co spina się z koncepcją na Twój biznes i jednocześnie dobrze wpasuje się “pod choinkę”.

Sprowadź Mikołaja do Twojego sklepu

Każdy biznes obchodzi święta. Aby przekonać jak największą rzeszę osób, by nabyły prezenty właśnie u Ciebie, potrzebujesz mechanizmu promocyjnego. Może to być -20/30/więcej procent na święta, pamiętaj jednak, że takich ofert będzie więcej. Nasze umysły już przywykły do obniżek i rabatów, więc nie robią one na nas takiego wrażenia, jak było to kiedyś. Jednocześnie pamiętaj, że duża część internautów trafia najpierw na produkt, a dopiero później do sklepu – np. za pośrednictwem porównywarek cenowych. Możesz wybrać kilka produktów, których ceny obetniesz nad wyraz hojnie, a ściągą one sporo ruchu z porównywarki na Twoje wirtualne półki (o ile będziesz w nich zarejestrowany – od tego polecamy zacząć). Warto także skorzystać ze stron z kodami rabatowymi np. AleRabat.com (portalu oferującego kody rabatowe do ponad 2000 sklepów m.in.: Zalando, Bon Prix, Ole Ole, iPerfumy oraz wiele innych). Wielu klientów chętnie przegląda oferty na takich stronach, a następnie robi zakupy w wybranych sklepach. Żeby miło zaskoczyć klientów, zaproponuj coś innego: darmowa szybka dostawa, opakowanie prezentowe gratis, gwarancja udanego prezentu – jakkolwiek ubierzesz to regulaminem. Możesz zmienić cały sklep na sklep świąteczny na kilka miesięcy, im bardziej użytkownik stwierdzi, że u Ciebie dostaje coś więcej, tym chętniej zrobi większość zakupów w jednym miejscu.

bombki

Reklama CPC

Jeśli nie reklamujesz się w Google AdWords, na Facebooku czy w innym, targetowalnym modelu CPC, to powinieneś zacząć. Zakładamy jednak, że to robisz, wtedy nie zapomnij o świątecznych kampaniach, które potrzebują innych słów kluczowych, zainteresowań odbiorców itp. Tak więc jeśli na co dzień większość Twoich kampanii wyświetla się na zainteresowania motoryzacyjne i zapytania w okolicach „opony zimowe”, „tanie opony”, „zmiana opon w samochodzie”, „opony na zimę”, dodaj coś specjalnego, aby wycisnąć jak najwięcej z targetu: „praktyczny prezent”, „prezent boże narodzenie”, „prezent dla mężczyzny”, „święta 2016”, „co pod choinkę dla faceta”. To oczywiście przykłady, ale nakreślają właściwą drogę – spójrz oczami, a raczej klawiaturą, Twojego potencjalnego klienta.

Kiedy wprowadzić święta

Wcześniej niekoniecznie znaczy lepiej. Prowadząc biznes zawsze musisz być z przodu. Wprowadzenie produktów świątecznych na początku listopada oznacza, że odpowiednie działania handlowe i marketingowe musisz podjąć najlepiej dwa, a przynajmniej jeden miesiąc wcześniej. Jednocześnie warto wziąć pod uwagę, że wiele osób zaczyna zakupy od rozpoznania terenu. Rozglądają się. To oznacza, że Twoje kampanie reklamowe płatne za kliknięcie (patrz akapit wyżej), mogą wypalać się na oglądaczach – płacisz za kliknięcie w link do Twojego sklepu za klik osoby, która rozeznaje się i dopiero szuka pomysłu. Oczywiście, warto dać się poznać, zawsze jest szansa, że część osób zapisze sobie nasz link i wróci do tego samego sklepu, kiedy rzeczywiście będzie miała zamiar dokonania zakupu. Jednak druga, znacznie większa część, zanotuje sobie w głowie odpowiedni pomysł na prezent, po czym później wyszuka „opony zimowe w Google”. Wtedy Twój sklep spełni tylko rolę inspiracyjną, a ten kto będzie wyżej w SEO – wygra marżę. Konkludując: lepiej zostawić mocniejszy budżet SEM na moment, kiedy nasza klientela nie ma już zbyt wiele czasu i dokonuje faktycznych zakupów.

man-in-christmas-sweater-holding-christmas-lights-picjumbo-com

Bądź właściwym miejscem na zakupy świąteczne

Pokaż odwiedzającym, że jeśli szukają prezentu pod choinkę są we właściwym miejscu. Kwestia sugestii jest w marketingu niezwykle silna. Włóż choinkę na slider, dodaj miniaturom produktów odpowiednich na prezent specjalną czerwoną wstążkę z kokardką i płatkiem śniegu, stwórz odpowiednie kategorie, a na stronie głównej napisz „Prezenty na święta dla niego”, „Prezenty na święta dla niej”, „Prezenty dla dziadka”, „…dla syna” itd. Otocz odwiedzających aura ich własnego nastroju, a poczują się we właściwym miejscu, z którego nie mają potrzeby wychodzić do innego.

Last check

Wszystkie przygotowania spełzną na niczym, jeśli osoba odwiedzająca sklep nie będzie miała poczucia właściwego ruchu tuż przez kliknięciem „Zapłać”. Zagwarantuj więc klientom dostawę w bezpiecznym terminie oraz zabezpieczenie przesyłki, które nie sprawi im rozczarowania po odebraniu paczki od kuriera. W okolicznościach sztywnego świątecznego deadline’u to bardziej istotne, niż w przypadku zakupów codziennych.

christmas-presents-under-tree-picjumbo-com

Skorzystaj z okazji

Prezent sam się nie zapakuje, a każdy kto szuka go w internecie – ceni czas, wygodę i podejście plug&play. Zadbaj więc, żeby otrzymał prezent kompletny, gotowy do mikołajowego worka. Jednocześnie zarobisz więcej cross-sellingiem. Zaproponuj dodatkowy zakup usługi pakowania prezentu, a nie tylko zwiększysz marżę, ale też jednocześnie zadowolisz swoich klientów bardziej, dając im kolejny powód, żeby w podarunki zaopatrzyć się właśnie u Ciebie.

Podsumowując:

– dodaj produkty okolicznościowe,

– stwórz świąteczną promocję,

– reklamuj się pod kątem poszukiwaczy prezentów,

– zostaw budżet reklam na najwyższy pik zakupowy,

– pokaż i powiedz, że jesteś gotowy na święta,

– sprzedawaj krzyżowo produkty i usługi dodatkowe, jak pakowanie prezentów.

Autorzy reprezentują portal AleRabat