Szkoła już dawno przestała być nudna! Nauczyciele coraz częściej i chętniej wykorzystują w swojej pracy elementy kultury i świata, który fascynuje uczniów. I słusznie, bo w popkulturze drzemie niebywały potencjał. Właśnie dlatego, już od grudnia w związku z premierą filmu „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy”, do gimnazjów i liceów w Polsce trafił wyjątkowy program edukacyjny związany z gwiezdną sagą.
Żaden film w dotychczasowej historii kinematografii nie odniósł sukcesu tak wielkiego, jak opowieść George’a Lucasa. Świadczą o tym setki milionów fanów we wszystkich krajach świata. Gdy media obiegła wiadomość, że 18 grudnia 2015 roku na ekrany kin wejdzie kolejna, siódma część sagi, jej wielbiciele nie posiadali się z radości. Wydarzeniem stała się już sama premiera zwiastuna filmu „Przebudzenie Mocy”. Kilkadziesiąt minut po zamieszczeniu na fanpage’u na Facebooku obejrzały go rzesze fanów z całego świata.
Zachęta do dyskusji
Na „Gwiezdnych wojnach” wychowało się już kilka pokoleń widzów. Historia opowiedziana w tym cyklu filmowym jest prosta, odwołuje się do archetypicznych wątków. Przedstawia losy bohatera, zmuszonego wybierać w życiu między dobrem i złem, oraz skutki, jakie te wybory przynoszą jego bliskim i światu.
– Film odgrywa we współczesnej edukacji ogromną rolę. To doskonały pretekst do rozmowy z młodymi ludźmi na ważne tematy – komentuje Marcin Wojtyński z wydawnictwa Nowa Era, wyłącznego partnera edukacyjnego filmu „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy” w Polsce. – Chętnie odwołujemy się do kultury w programach edukacyjnych, które przygotowujemy dla uczniów i nauczycieli, bo wiemy, że właśnie w niej jest źródło niekończącej się inspiracji. Realizowaliśmy już wiele cykli edukacyjnych, m.in. dla filmów „Kamienie na szaniec”, „Wenecja” czy „Jak zostać królem”. Żywo reagujemy na to, co dzieje się wokół nas, dlatego tym razem postanowiliśmy rozpocząć współpracę z Disney Polska i przygotować program edukacyjny do kolejnej części „Gwiezdnych wojen” – sagi, która niewątpliwie łączy świat dorosłych ze światem nastolatków i pozwala na mądrą dyskusję o ważnych, uniwersalnych treściach w ciekawy dla uczniów sposób – dodaje.
Co znajdzie się w projekcie?
Program edukacyjny zaczął się 7 grudnia wraz z uruchomieniem specjalnej strony internetowej nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/edukacja-filmowa/gwiezdne-wojny. Znajdą się na niej m.in. scenariusze zajęć lekcyjnych z języka polskiego, angielskiego oraz godziny wychowawczej, opierające się na historiach z życia bohaterów „Gwiezdnych wojen”. Materiały podzielono na dwie części. Pierwsza zostanie udostępniona nauczycielom jeszcze przed premierą „Przebudzenia Mocy”, a druga, 18 stycznia 2016 roku – wraz ze specjalnie wydanym magazynem edukacyjnym. Ideą programu jest umożliwienie nauczycielom przeprowadzenia atrakcyjnych, niebanalnych lekcji, które zainteresują młodzież i zachęcą ją do wymiany poglądów. Zdaniem ekspertów pracujących nad cyklem dylematy postaci z kultowej sagi to doskonały punkt wyjścia do poruszania z uczniami podczas zajęć m.in. kwestii moralności, umiejętności dokonywania wyborów, podnoszenia się z niepowodzeń, tolerancji czy też roli kobiet we współczesnym świecie. Ale nie tylko. W przypadku scenariuszy do zajęć z języka angielskiego wycieczka w fascynujący świat science-fiction pozwoli m.in. na poszerzenie technicznego słownictwa uczniów. Jak uważa autorka scenariusza zajęć „Amazing Machines”, konspekt lekcji pomoże w stworzeniu wyjątkowego słownika fana „Gwiezdnych wojen” oraz stanie się pretekstem do zastanowienia się nad rolą maszyn w dzisiejszym świecie. Oczywiście – wszystko w języku angielskim.
Dylematy postaci z kultowej sagi to doskonały punkt wyjścia do poruszania z uczniami podczas zajęć m.in. kwestii moralności, umiejętności dokonywania wyborów, podnoszenia się z niepowodzeń, tolerancji czy też roli kobiet we współczesnym świecie
Inspiruja do nauki
W ramach programu, poza scenariuszami nauczyciele otrzymają także specjalnie wydany magazyn poświęcony wątkom edukacyjnym w filmie „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy”. – Film ten to rodzaj współczesnej opowieści mitologicznej. Odnajdujemy w nim wątki, które fascynują rzesze widzów właśnie dlatego, że odwołują się do prastarych mitycznych opowieści i pokazują postacie wzorowane na mitologicznych herosach – tłumaczy dr Marek Gumkowski, autor tekstu „Dwie strony Mocy. „Gwiezdne wojny” jako współczesna opowieść mitologiczna”. W swoim artykule przybliża nauczycielom i uczniom tematykę mitologii obecnej w gwiezdnej sadze. – Te rozważania mogą stanowić punkt wyjścia do poszukiwań elementów mitologicznych w innych utworach kultury popularnej. Mają także zapewnić uczniom narzędzia analityczne i interpretacyjne niezbędne do krytycznego odbioru takich dzieł i ich wyważonej oceny – komentuje Gumkowski.
W magazynie znajdą się także teksty poświęcone m.in. efektom specjalnym użytym w tym cyklu oraz muzyce filmowej i jej roli w odbiorze obrazu kinowego. Wszystkie materiały dostępne będą bezpłatnie. Więcej na nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/edukacja-filmowa/gwiezdne-wojny.
Źródło: informacja prasowa