Czego możemy spodziewać się w 2016 roku na polskim rynku wydawniczym?

Wydawcy nie zdradzają swoich planów wydawniczych zbyt wcześnie. Obecnie wiadomo jednak, że rok 2016 upływać będzie m.in. pod znakiem dalszej ekspansji publikacji z gatunku non-fiction: książek biograficznych, wspomnieniowych, historycznych (w tym dotyczących najnowszej historii Polski); także bardzo popularnych w 2015 roku kolorowanek antystresowych (przynajmniej w pierwszej połowie 2016 roku).

PIK widzi jednak stopniowy wzrost zainteresowania literaturą, m.in. poprzez wzrost aktywności czytelników wyrażony zainteresowaniem działalnością portali społecznościowych, audycji radiowych i telewizyjnych poświęconych czytaniu i książkom. Izba obserwuje z satysfakcją, że młodzi rodzice coraz powszechniej zwracają dużą uwagę na wyrobienie nawyku czytelniczego u swych dzieci. Liczymy na to, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej rzeczywiście zaczną współpracować w tym obszarze ze sobą i wykorzystają efektywnie założenia Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i związane z tym środki finansowe. Stąd nasze przeświadczenie, że w 2016 roku zaczniemy odnotowywać zmianę w trendzie spadkowym. Z naszych badań czytelnictwa wiemy, że już czytający coraz więcej czytają. Ale jest to niewysoki procent społeczeństwa. Największym wyzwaniem dla nas wszystkim jest wiec to, żeby znacznie poszerzyć krąg czytających.

Prognozy dla rynku na rok 2016:

  • postępujący trend  wyprzedażowy (dominacja sprzedaży promocyjnej) w czołowych kanałach dystrybucji (stacjonarnych i internetowych)  w tym wzrost sprzedaży internetowej we własnych e-sklepach wydawców jako sposób na poprawę cash flow prowadzonej działalności wydawniczej;
  • dalszy wzrost zakresu wojen rabatowych między stacjonarnym (sieciowym) i internetowym kanałem sprzedaży;
  • postępująca marginalizacja handlowego znaczenia stacjonarnych księgarń niezależnych i wzrost obrotów sieci księgarskich koncentrujących swoje działanie wokół centrów handlowych

Natomiast główne wyzwania stojące przed rynkiem wydawniczym są niezmienne od kilku lat: efektywne dostosowanie produkcji i – przede wszystkim – dystrybucji książek do oczekiwań i wymogów współczesnego czytelnika ale i rozwoju społecznego. Wypracowanie nowych modeli biznesowych ale i skuteczna współpraca z agendami rządowymi i unijnymi na polu zabezpieczenia praw własności intelektualnej przed nadużyciami prawnie chronionych treści. I ostatnia sprawa, ale chyba najważniejsza: ochrona księgarstwa przed zanikiem.