NASA opublikowała najnowsze informacje dotyczące istnienia wody poza naszą planetą. Dowody przedstawione przez agencję kosmiczną dotyczą księżyca Jowisza zwanego Europą.

Już w 2014 roku przy pomocy Kosmicznego Teleskopu Hubble’a zauważono obłoki pary wodnej unoszące się nad południowym biegunem Europy. Dwa lata wcześniej także zarejestrowano podobne opary w tym samym miejscu. Stąd wzięły się przypuszczenia o występowaniu wody na księżycu Jowisza, które NASA postanowiła ujawnić.

Naukowcy z amerykańskiego Space Telescope Science Institute zbadali powierzchnię Europy krążącej przed Jowiszem przy pomocy wyżej wspomnianego teleskopu używając metody tranzytu. Polega ona na badaniu ciała niebieskiego, gdy przechodzi ono przez tarczę innej planety lub księżyca i znajduje zastosowanie także podczas samych poszukiwań planet pozasłonecznych.

Podczas 10 obserwacji, które łącznie przeprowadzili badacze, trzy razy udało im się dostrzec obłoki pary wodnej. To właśnie w styczniu, marcu i kwietniu 2014 roku spod powierzchni Europy wydostały się opary wodne świadczące o obecności wody na księżycu.

Dla bardziej dociekliwych, więcej informacji o badaniu zostanie opublikowanych w „Astrophysial Journal” w tym tygodniu.

Na 2020 rok NASA zaplanowała misję kosmiczną mającą na celu zbadanie tajemnic księżyca Jowisza. „Europe Multiple Flyby Mission” umożliwi zebranie próbek, analizę składu powierzchni Europy oraz być może potwierdzi przypuszczenia naukowców.

Paul Hertz, szef Wydziału Astrofizyki w NASA mówi: Na Ziemi możemy znaleźć życie wszędzie tam, gdzie jest woda, energia oraz substancje odżywcze, dlatego też miejsca, gdzie istnieje choć cień przypuszczenia co do obecności tychże elementów, cieszą się naszym ogromnym zainteresowaniem. Europa właśnie stała się takim miejscem.

Oby Europa okazała się być także siostrą bliźniaczką naszego kontynentu.

Zobacz galerię zdjęć NASA przedstawiające smugi pary wodnej na Europie – księżycu Jowisza:
gejzery-wodne-widoczne-na-powierzchni-europy-w-postaci-smugGejzery wodne widoczne na powierzchni Europy w postaci smug