Zaczynasz pracę? Jeśli nie musisz, nie rzucaj się na pierwszą ofertę, jaka ci się trafi. Warto od początku świadomie układać swoją zawodową karierę.
Podstawowe pytania brzmią: co chcę robić, co mnie interesuje i co już umiem. Jeśli uczciwie sobie na nie odpowiemy, będzie łatwiej wkroczyć na rynek pracy. Wiemy wówczas, czego unikać. I w efekcie możemy wybrać coś, co do nas pasuje. Jak się przygotować, zanim zaczniemy poszukiwania?
Zacznij od siebie
Dawno minęły czasy, kiedy pierwsza praca była jednocześnie zajęciem na całe życie. Dziś trzeba mieć zawsze otwartą głowę na nowe możliwości. By dobrze wybrać za pierwszym i każdym kolejnym razem, trzeba:
– dobrze zrozumieć swoje umiejętności, nadzieje, ambicje, osobowość i ograniczenia.
– znać możliwe ścieżki zawodowej kariery.
– umiejętnie połączyć swoje zdolności z możliwościami, które daje rynek.
– mieć świadomość własnej sytuacji (długi, zobowiązania).
Trafna ocena siebie jest kluczowa, by stworzyć przekonujące CV, znaleźć właściwe oferty pracy i dobrze wypaść podczas rozmów.
Nie bój się spróbować
Każdy od czegoś zaczynał. Kluczowa na początku drogi jest pokora, nie można oczekiwać, że od razu trafi się na wysokie stanowisko, nawet jeśli nasze kwalifikacje są bez zarzutu. Zaczyna się zwykle od pracy tymczasowej lub stażu. To niezłe opcje na początku – pokazują przyszłemu pracodawcy, że byliśmy aktywni. No i nie przywiązują na stałe, a to się przydaje, kiedy nagle pojawia się lepsza oferta.
Czas na takim krótkim kontrakcie warto wykorzystać, by zebrać jak najwięcej informacji. Podglądamy, na czym polega praca na różnych stanowiskach, rozmawiamy ze starszymi, doświadczonymi kolegami, sondujemy, w czym moglibyśmy się sprawdzić. Nie zaszkodzi wybrać się do działu HR i dowiedzieć się, na co firma zwraca uwagę, kiedy dostaje CV.
Kilka staży w różnych miejscach pozwoli wyrobić sobie zdanie o tym, co nas naprawdę interesuje.
Wybierz sobie pracodawcę
Firmy różnią się od siebie na wielu poziomach. Nie chodzi tylko o branżę, w jakiej działają ale też m.in. rodzaj własności, liczbę pracowników, kulturę pracy, możliwości zawodowego rozwoju. Wszystko to ma znaczenie, kiedy szukamy idealnego pracodawcy.
Dlatego ogłoszenia rekrutacyjne czytajmy krytycznie. Wyobraźmy sobie, że to takie CV, napisane przez pracodawcę. Warto zwrócić uwagę na:
– to, w jakim stylu jest napisane: sztampowo, z sercem, nudno.
– jak dużo informacji zawiera – czy firma wymienia konkretne cele, jakie postawi przyszłemu pracownikowi.
– czy jest coś, czego nie mówią – wyszukujemy wszystko, co się da o tej firmie w internecie i porównujemy z ogłoszeniem.
– jak często ukazuje się to ogłoszenie – jeśli powtarza się regularnie może oznaczać dużą rotację załogi, co nie wróży dobrze.