Coraz więcej czasu spędzamy będąc on-line śledząc portale społecznościowe czy czytając newsy w serwisach internetowych. W sieci szukamy też rozwiązań ułatwiających codzienne życie, nie dziwi zatem, iż pola do swoich działań poszukują tam też przedsiębiorcy. Efektem są kolejne e-biznesy, kierowane do różnorodnych grup. Wszyscy chcą osiągnąć sukces w sieci, ale wcale nie jest to takie łatwe.

Chęci to za mało

Motywacja i chęci są bardzo istotne dla każdego początkującego przedsiębiorcy, jednak najważniejsza jest konsekwencja w działaniach. Wiele osób mówi, że chciałoby prowadzić własny biznes, ma kreatywne pomysły, jednak nigdy nie przechodzi do etapu ich realizacji. Ważne zatem, aby chęci przełożyć na działanie, ponieważ słowa nie mają takiej mocy jak czyny.

Liczy się pomysł

Podobnie jak w każdym biznesie, także w e-commerce trzeba zacząć od dobrej koncepcji. Warto dogłębnie przeanalizować jej szanse i sprawdzić, jak przedstawia się popyt na dany produkt czy usługę – wszak bez klientów nie da się prowadzić firmy.

Nie należy się poddawać, jeśli trafiliśmy na bardzo konkurencyjny grunt, a w naszej branży działa wiele firm. Taka sytuacja wymaga od nas po prostu jeszcze większej kreatywności, znalezienia własnej niszy i stworzenia produktu, który będzie wyróżniał się na tle konkurencji.

Przykładem może być branża usług sprzątających. Na rynku działa wiele firm, a w sieci pełno jest ogłoszeń osób prywatnych, które zajmują się sprzątaniem mieszkań czy biur. Mogłoby się wydawać, że rynek jest już nasycony. W rzeczywistości jednak brakuje narzędzi pozwalających na szybkie i wygodne znalezienie dobrego, sprawdzonego i zaufanego sprzątacza. To luka, którą postanowiło wypełnić Pozamiatane.pl, internetowa platforma łącząca klientów ze sprzątaczami, umożliwiająca łatwe złożenie zamówienia całkowicie on-line.

Research i szukanie inspiracji

W swoich badaniach rynku warto wyjść poza własne podwórko i poszukać inspiracji za granicą. W krajach takich jak Niemcy, Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone platformy o zbliżonym profilu do Pozamiatane.pl bardzo dobrze sobie radzą. Ich sukces stanowi inspirację oraz mobilizuje do przeniesienia zachodnich trendów na rodzimy rynek.

Małymi kroczkami do celu

Modelem, który najlepiej sprawdza się na początki drogi internetowego biznesu, jest tzw. lean startup. Zakłada on jak najszybsze wypuszczenie podstawowej wersji produktu, a następnie sprawdzenie go w praktyce, wyciągnięcie wniosków i  zaplanowanie etapów dalszego rozwoju. W kontekście rynku e-commerce warto podkreślić jego elastyczność, która pozwala właśnie na takie działanie.

Planując biznes w sieci, należy pamiętać o możliwościach, jakie daje internet, a przede wszystkim o elastyczności, jaką oferuje. W wielu przypadkach e-biznes nie obliguje nas do pracy w określonym miejscu, a przede wszystkim pozwala na niemal nieograniczony rozwój. Fakt, iż startujemy w Warszawie, z biznesem o niewielkim zasięgu nie oznacza, że za kilka tygodni nie pojawimy się w kolejnych miastach, a ostatecznie w całej Polsce. E-biznes równa się biznesowi globalnemu, nic nie stoi więc na przeszkodzie, żeby swój produkt zaproponować klientom w innych zakątkach świata. Dlatego już na etapie projektowania modelu biznesowego, warto mieć na uwadze możliwość jego skalowania na inne rynki i branże.

Ciągła analiza

Dokładna analiza konieczna jest nie tylko przed startem, ale i w trakcie działań. Internet to dynamiczne środowisko, a wraz z rosnącym popytem i podażą, szybko zmieniają się oczekiwania klientów, dlatego nie można poprzestać na raz stworzonym schemacie. Należy stale analizować zachowania użytkowników, by poznać ich preferencje, wymagania i opinie. Co ważniejsze, trzeba wyciągać odpowiednie wnioski, a następnie przekładać je na decyzje biznesowe. Dla przykładu, analizując informacje zwrotne od użytkowników, Pozamiatane.pl przyspieszyło prace nad anglojęzyczną wersją serwisu, aby ułatwić zamówienia obcokrajowcom, a także rozpoczęło prace nad aplikacją mobilną. Bez zbierania informacji zwrotnych nie sposób skutecznie udoskonalać biznesu i wprowadzać nowych funkcjonalności.

Działaj odważnie

Oczywiście każdy biznes niesie ze sobą pewne ryzyko. Nawet jeśli dokładnie sprawdzimy rynek, oszacujemy popyt i stworzymy idealny biznesplan, istnieje zagrożenie fiaska. Zawsze jednak powinniśmy patrzeć przez pryzmat cennego doświadczenia jakie zdobywamy. Błędy popełnione w pierwszym biznesie, nauczą nas czego nie robić w kolejnym.

E-biznes wymaga cierpliwości, kreatywności i analitycznego myślenia, jeśli jednak znajdziemy swoją niszę i konsekwentnie będziemy go rozwijać, odpowiadając przy tym na oczekiwania klientów, z pewnością odniesiemy sukces.