1. Mikrozarządzanie
Szef stara się kontrolować wszystko, uwielbia raporty, oczekuje sprawozdań z działań nawet kilka razy dziennie, chce w każdej najdrobniejszej sprawie sam podejmować decyzje. Efekt? Zabijanie inicjatywy w pracownikach (zwłaszcza tych bardziej zaangażowanych) i brak czasu na działania strategiczne. Opisywany styl zarządzania można nazwać mikrozarządzaniem. Można go zauważyć u menedżerów, którzy „wszystko wiedzą lepiej”. Jego zastosowanie odbiera pracownikom poczucie kontroli w obszarze zawodowym, a w dłuższej perspektywie może być powodem wypalenia zawodowego.
2. Kultura „tajemnic gabinetu”
W małych firmach hierarchia jest zwykle „płaska” i regułą jest komunikacja oparta na kontaktach bezpośrednich. W przypadku większych firm ten model dziś już się nie sprawdza. Jeśli szef próbuje być centrum informacji, to utrudnia jej przepływ i nieraz hamuje przebieg procesów. Warto zadbać o przepływ informacji nie tylko w strukturze pionowej, lecz także poziomej, między pracownikami. Komunikacja powinna być szybka, skierowana do właściwych osób i ułatwiająca współpracę między osobami z różnych działów. Bez sprawnej komunikacji wewnętrznej firmy tracą swój potencjał w bardzo wymierny sposób.
Nowoczesne rozwiązania technologiczne, choć zauważalnie usprawnią pracę, to nie zastąpią jednak kultury otwartej komunikacji. Wielu szefów pozostaje w kulturze „tajemnic gabinetu”, starając się zarządzać zespołem przez dozowanie informacji. Takie postępowanie nie buduje jednak zaufania ze strony pracowników, którzy chcą wiedzieć o tym, co dzieje się w firmie i w swoim dziale, o planowanych zmianach oraz nowych projektach.
3. Jestem najlepszy
Szef nie pozostawia złudzeń: gdyby nie ja, projekt nie zostałby zamknięty, transakcja sfinalizowana, sprawa załatwiona. Narcystyczny szef frustruje pracowników i zniechęca ich do większego zaangażowania. Są efektywniejsi wtedy, gdy mają poczucie, że są ważną częścią funkcjonującego zespołu. Pracownicy oczekują uznania ze strony przełożonych. Dla wielu jest to warte więcej niż pieniądze. Człowiek, który zostanie doceniony, dostaje zastrzyk energii.