Personal branding to świadome i przemyślane zarządzanie swoim wizerunkiem i działaniami, których się podejmujesz. W Polsce jest to już nienowe pojęcie, jednak wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, co znaczy personal branding i jak można go efektywnie wykorzystać podczas poszukiwania pracy. W czasach, kiedy media społecznościowe stanowią jedno z podstawowych kanałów komunikacji warto pokazać się w nich z najlepszej strony. Podpowiadamy jak za ich pośrednictwem stworzyć swoją markę osobistą, tak aby to praca znalazła ciebie!

Bądź strategiem swojej kariery

Pomyśl o sobie jak o marce. O czym ludzie powinni myśleć słysząc twoje nazwisko? Zastanów się, w jakiej dziedzinie jesteś ekspertem lub jakie wartości reprezentujesz i kreuj swój wizerunek tak, aby tworzył pożądane skojarzenia. Zanim pojawisz się w wybranych mediach społecznościowych musisz odpowiedzieć sobie na pytania: co to za społeczność, po co do niej wstępuję, w jakiej roli chcę się tam zaprezentować i co chcę osiągnąć mając tam swój profil.

Wybierz swój portal

Portali pracy jest na rynku wiele. Zanim wybierzesz swój zorientuj się, jakie oferty pojawiają się tam najczęściej i jaką społeczność przyciągają. Można to łatwo sprawdzić wpisując w wyszukiwarkę tytuł interesującego cię stanowiska. W Polsce największą popularnością cieszą się serwisy GoldenLine i LinkedIn. Są to portale o charakterze biznesowym, skupiające społeczność profesjonalistów. Aby zwiększyć sobie zasięg i udostępnić swoją kandydaturę większemu gronu pracodawców warto korzystać z obu serwisów jednocześnie.

Zobacz także: Jak napisać list motywacyjny? 

Jak cię widzą, tak cię piszą

Zakładając profil na GoldenLine czy LinkedIn zadbaj o jego profesjonalny wygląd. Zazwyczaj pierwsze, co widzi użytkownik to zdjęcie. Selfie z dziubkiem, zdjęcie w lustrze czy fotografia z imprezą w tle zdecydowanie odpadają. Nie musisz inwestować w profesjonalną sesję, aby mieć reprezentacyjne zdjęcie. Wystarczy, że zadbasz o kilka elementów – neutralne tło, stosowny outfit, dobra jakość i ostrość zdjęcia. Najpopularniejsze ostatnio są kadry ukazujące więcej sylwetki – nawet do pasa.

Kontroluj dostępne informacje

Używasz wspomnianych serwisów do znalezienia pracy, przygotowałeś perfekcyjny profesjonalny profil, z którego jesteś dumny. A czy pamiętałeś o swoim wizerunku na innych portalach społecznościowych? Pracodawca z łatwością odnajdzie cię na Facebooku czy Instagramie. Zastanów się, co tam zobaczy? Tworząc osobistą markę musisz być świadomy swojego wizerunku wszędzie, nawet na prywatnym profilu. Zrób audyt swoich profili pod względem kontrowersyjnych zdjęć, frywolnych wpisów i polubionych stron, o których nie chciałbyś opowiadać na rozmowie o pracy.

Kompletny profil

Chcąc mieć profesjonalny profil, zadbaj o to, aby znalazło się na nim jak najwięcej informacji. O ile w CV zazwyczaj pomijamy niektóre fakty zostawiając niezbędną esencję, profil na GoldenLine czy LinkedIn jest doskonałą okazją, aby zaprezentować pełen wachlarz doświadczeń i kompetencji. Pozwól się prowadzić – oba serwisy zawierają rozmaite sekcje, które warto uzupełnić. Zastanów się czy oprócz doświadczenia zawodowego możesz pochwalić się dodatkowymi aktywnościami, np. w organizacjach studenckich lub wolontariacie. Pokaż, że dynamicznie się rozwijasz i jesteś otwarty na nowe doświadczenia. Daj się poznać rekruterom z najlepszej strony, im więcej szczegółów i kompetencji znajdzie się na twoim profilu, tym lepiej!

Zobacz także: Poznaj sposoby na zyskanie super mocy

Wyróżnij się albo zgiń

Porządnie uzupełniony profil to tylko podstawa. Aby wyróżniał się on z tłumu, skorzystaj z poniższych wskazówek. Zarówno na GoldenLine, jak i na LinkedIn obok zdjęcia profilowego znajduje się „twój profesjonalny opis”. Wykorzystaj go, aby wpisać tam słowa kluczowe dla twojego stanowiska lub chwytliwy slogan. Jeśli masz swoją stronę internetową, portfolio lub prowadzisz bloga, nie zapomnij zaprezentować ich na swoim profilu. Zadbaj o to, aby wszystkie informacje, które podajesz były przekazane w klarowny sposób. Osiągniesz to stosując wyraźne nagłówki i punktory. Świetnym pomysłem jest udostępnienie na profilu krótkiego nagrania wideo, w którym przedstawisz swoją sylwetkę zawodową.

Interakcja w społeczności

Personal branding to nie tylko twój wizerunek, ale także to, co robisz i to, co pokazujesz. Wykorzystaj to! Udostępniaj ciekawe artykuły z twojej branży, pokazuj, co cię interesuje i inspiruje. Przyłącz się do interesujących grup na LinkedIn i GoldenLine – informacje o tym, do jakich grup należysz będą widoczne dla rekruterów na twoim profilu. Komentuj, udzielaj się, dyskutuj na forach, ucz się od innych. Jest to czasochłonna praktyka budowania swojej marki, ale bardzo się opłaca. Jeśli pokażesz się z eksperckiej strony i wypracujesz sobie solidną reputację, może się okazać, że wkrótce zostaniesz zalany lawiną ofert pracy dzięki poczcie pantoflowej.

Pamiętaj, że dziś bez mediów digitalowych tracisz sporą część swoich wpływów. Wielu rekruterów po otrzymaniu CV wyszukuje kandydata w mediach społecznościowych chcąc dowiedzieć się o nim więcej. Bogaty i spójnie przygotowany profil z pewnością będzie przyciągał rekruterów i atrakcyjne oferty pracy. Do dzieła!

Designed by Freepik.com