Obserwujemy obecnie rozkwit rynku szkoleniowego w Polsce. Planując szkolenie dla menedżerów należy z wszelką starannością wybrać firmę, która sprosta naszym oczekiwaniom. Powinniśmy sprawdzić jakimi wartościami się kieruje, czym się wyróżnia, czy trenerzy posiadają doświadczenie w interesującej nas branży.
Należy także ustalić, czy szkolenie, w którym menedżerowie wezmą udział ma być szkoleniem stworzonym z myślą o nich, a więc czy będzie to szkolenie zamknięte. Szkolenia otwarte, w których może wziąć udział każdy zainteresowany tematem, zazwyczaj poruszają kwestie ogólne zagadnień, którym są poświęcone, nie skupiając się na konkretnych problemach uczestników i nie biorące pod uwagę specyfiki przedsiębiorstw, w których pracują.
Pierwsze kroki
Szkolenia zamknięte realizowane są na konkretne zamówienie klienta. Jest to ich największa. Jak firmy szkoleniowe radzą sobie z przygotowaniem się do tego zadania? Prześledźmy to na przykładzie. Pewna firma z branży FMCG zauważa, że potrzebuje wsparcia dla swoich menedżerów w zakresie sprzedaży produktów. Wysyła więc zapytania ofertowe do firm szkoleniowych, nakreślając w czym tkwi problem i jakich rozwiązań oczekuje. Odpowiedzi spływają, a firma skupia się na tym, jakie rozwiązania zostają zaproponowane, czym się różnią, w czym są ze sobą zbieżne, jacy trenerzy zostają przydzieleni do projektu. To bardzo istotny moment. Wybierając firmę szkoleniową nie kierujmy się tylko jednym czynnikiem – np. ceną szkolenia. Warto przyjąć kilka kryteriów wyboru i wybrać tę firmę, która spełnia ich jak najwięcej. Kiedy firma szkoleniowa zostanie wybrana, zaczyna się czas na ścisłą współpracę obu stron, w celu ustalenia jak największej ilości elementów istotnych dla projektu, w efekcie czego maksymalizujemy skuteczność całego projektu menedżerskiego.
Badanie potrzeb, warsztat jednomyślności…
Każdy trener wie, że nie można przygotować skutecznego szkolenia zamkniętego, bez wcześniejszego zapoznania się z problemami i oczekiwaniami klienta. W tym celu należy umówić się na spotkanie. Wróćmy więc do firmy szkoleniowej, która wygrała przetarg. Przygotowuje się teraz do bardzo ważnego etapu – badania potrzeb klienta. Aby zaspokoić jego żądania, musi poznać działanie jego firmy od wewnątrz, dowiedzieć się, gdzie zaczynają się problemy, co lub kto jest ich przyczyną. W tym celu organizowane są spotkania, na których oprócz osób decyzyjnych, powinni pojawić się też przedstawiciele działu HR oraz zwierzchnicy menedżerów, a ze strony firmy szkoleniowej trenerzy odpowiedzialni za projekt i osoba decyzyjna, np. dyrektor firmy. Trenerzy pojawiają się ze wstępnie opracowanym projektem szkolenia. Dla klienta to czas, aby przedstawił szczegółowo swoje problemy, zasugerował, gdzie jego zdaniem są one generowane, co chce osiągnąć poprzez szkolenie, co jego zdaniem powinno się zmienić, czyli co poprzez szkolenie powinni osiągnąć menedżerowie. Kiedy obie strony osiągną porozumienie co do sposobu realizacji szkolenia oraz jego szczegółowych efektów, do pracy przystępują trenerzy, którzy dopracowują projekt szkolenia, uwzględniając w nim wszystkie elementy, o których dowiedzieli się w czasie spotkań. Pierwsza faza przygotowania szkolenia zamkniętego dobiega końca.
Realizacja i skutki
Nadszedł dzień spotkania trenerów i menedżerów sprzedaży na sali szkoleniowej. Obie strony powinny zadbać o to, aby uczestnicy szkolenia czuli się komfortowo i swobodnie. I nie chodzi tylko o klimatyzowaną salę i liczne przerwy kawowe, ale głównie atmosferę, która sprzyjać będzie szczerej wymianie zdań, poglądów i bolączek uczestników. Im więcej szczegółów na temat pracy i problemów menedżerów zdobędzie trener, tym skuteczniej poprowadzi szkolenie. Będzie mógł nieco zmienić program, aby znaleźć czas na udzielenie odpowiedzi na nurtujące pytania. Szkolenia zamknięte mają tę zaletę, że stworzone są dla indywidualnej grupy odbiorców. Wszyscy mogą wypowiedzieć się na konkretne tematy, przedstawić swoją wersję wydarzeń, zapytać, co w danej sytuacji powinni zrobić. Dobrze przygotowane i przeprowadzone szkolenie zamknięte jest najbardziej efektywną formą szkoleń. Dla menedżerów będzie to znak, że zwierzchnicy dbają o swoich pracowników, chcą im pomóc uporać się z problemami. Szkolenie zamknięte jest też czasem ponownej integracji pracowników, zmiany postaw, zachowań, zmiany postrzegania swoich kolegów-współpracowników oraz szefostwa.
Najskuteczniejsza metoda rozwoju
Szkolenia zamknięte to bez wątpienia najlepszy sposób na zaspokojenie najbardziej wygórowanych oczekiwań przedsiębiorstwa, a tym samym uczestników szkolenia. Kadra menedżerska to grupa ludzi, o którą należy dbać jak najlepiej – wysłuchiwać, wspierać i pomagać rozwiązywać problemy. To na ich barkach spoczywa największa odpowiedzialność za losy firmy. Steve Jobs powiedział: „Nie ma sensu zatrudniać mądrych ludzi i mówić im, co mają robić; zatrudnialiśmy mądrych ludzi po to, by oni mogli nam powiedzieć, co należy robić”. Szkolenia zamknięte są jedną z najskuteczniejszych metod pomocy menedżerom w realizacji ich codziennych zadań.
Źródło zdjęcia: www.freepik.com