Na początku października rusza Leadership Academy for Poland innowacyjny program rozwoju przywództwa, współtworzony m.in. przez wykładowców Uniwersytetu Harvarda. Grupa 40 wybitnych Polaków, będzie miała szansę zyskać dostęp do światowej klasy wiedzy i rozwinąć  swoje umiejętności liderskie pod okiem najlepszych specjalistów. Rekrutacja trwa do końca sierpnia, dlatego należy spieszyć się ze zgłoszeniami. O tym, dlaczego warto wziąć udział w programie opowiadają prof. nadzw. dr hab. Cezary Wójcik, założyciel i dyrektor akademicki, oraz Maciej Ujejski, współtwórca i dyrektor wykonawczy Akademii.

Informacja o uruchomieniu Leadership Academy for Poland szybko zyskała dużą popularność w świecie edukacji i w mediach. Z jakim odzewem spotykają się panowie jako twórcy akademii?

prof. nadzw. dr hab. Cezary Wójcik: Odzew jest bardzo pozytywny. Wokół Akademii powstaje atmosfera ekscytacji, co pokazuje, że Polacy chcą, aby w Polsce funkcjonowała edukacja na światowym poziomie. Mam wrażenie, że udało nam się dotknąć ważnej aspiracji i potrzeb Polaków i chyba udało nam się to zrobić w fajnej formie. Akademia rusza już za moment – chcemy, by miała pozytywny wpływ na życie uczestników.

Kto będzie mógł wziąć udział w programie? Od jakich kandydatów spływają zgłoszenia? Bardziej doświadczonych, czy raczej dopiero aspirujących do stania się przywódcą?

CW: Mamy całe spektrum kandydatów. W tej chwili najmłodszy zainteresowany ma 18 lat, a najstarszy 48 lat. Mamy połowę kobiet i połowę mężczyzn, dokładnie po 50 proc. Kandydaci reprezentują wszystkie wybrane sektory: startupy, NGO, biznes, administrację publiczną, media, sport, kulturę. Co ciekawe, w pewnym momencie mieliśmy najwięcej zgłoszeń z biznesu, w tej chwili stanowią one 35-40 proc. wszystkich aplikacji.

Jak zachęcić osoby, które są już po studiach, prowadzą własne projekty i firmy do tego, aby dalej się rozwijać?

CW: Warto uczyć się niezależnie od spraw zawodowych. Po prostu, aby stawać się lepszym człowiekiem i lepiej rozumieć otaczającą nas rzeczywistość. Niezależnie od tego, nauka prędzej czy później przynosi pozytywne efekty. Zachęcam do tego, aby się uczyć, rozwijać, korzystać z możliwości jakie są wokół nas.

Co będzie wyróżniało Leadership Academy?

CW: Niektórzy potrafią pięknie mówić i posługując się skomplikowanymi sformułowaniami, definiują przykładowo słowo “uczciwość”, ale nie jest to równoznaczne z byciem uczciwym człowiekiem. Większość procesu edukacyjnego, nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach, porusza się w obszarach wiedzy (knowing). Chcemy, aby akademia, dotykała też obszaru bycia (being).

Myślę, że takie założenie powinno być podstawą we wszystkich szkołach.

CW: Zgadzam się, to powinien być standard.

W jaki sposób powstawały metody, które będą wykorzystane w akademii?

CW: To był długi proces. Ważne jest, że program będzie realizowany przez kilku edukatorów, a każdy z nich, wnosi swoje unikalne doświadczenie i porcję tego, co wypracował przez całe swoje życie zawodowe. Są oni naprawdę wyjątkowi, przykładowo prof. Ronald Heifetz stworzył na Harvardzie metodologię uczenia przywództwa. Co roku na ten program chce się dostać o wiele więcej kandydatów niż jest wolnych miejsc. Gdy pyta się absolwentów, po ukończeniu studiów, który przedmiot był dla nich najważniejszy, to wskazują właśnie ten.

Akademia ma otwierać ludzi, motywować ich, dawać im inspirację. Czy wobec tego, można spodziewać się, że po zakończeniu programu narodzą się nowe, może innowacyjne interdyscyplinarne projekty?

Maciej Ujejski: Jest to bardzo możliwe. Z naszej perspektywy, to byłaby wspaniała sytuacja, gdyby uczestnicy Akademii współpracowali ze sobą po zakończeniu programu. Co ważne, wraz z końcem tej edycji, nasi absolwenci staną się alumnami tworzącymi sieć. Będziemy z nimi w stałym kontakcie, oferując kolejne okazje do doskonalenia swoich umiejętności, a także animując ich do wspólnych działań.

Czy można określić konkretne umiejętności, które zdobędą uczestnicy akademii w trakcie programu?

CW: Akademia będzie indywidualnym tokiem nauczania. Każdy nauczy się czegoś innego, bo każdy przyjdzie z innym bagażem doświadczenia. Myślę, że akademia pomoże wszystkim w odkryciu głębszego sensu ich życia, oraz zwiększy odwagę podążania za tym, co jest dla nich ważne. Skłoni do brania większej odpowiedzialności, za to co się dzieje wokół i przekona, że zamiast tracić czas na narzekanie, lepiej wykorzystać go do zmieniania rzeczywistości na lepsze. Mamy nadzieję, że uczestnicy akademii staną się trochę lepszymi ludźmi i dzięki temu będą lepiej zarządzać swoimi projektami, inicjatywami, ale też innymi osobami.

Program akademii rozpocznie się w październiku i zakończy w styczniu. Co dalej?

MU: Kolejna edycja w przyszłym roku. W międzyczasie w ramach sieci alumnów, będziemy organizowali spotkania absolwentów. Myślę, że akademia będzie dla nich na tyle wartościowym doświadczeniem, że będą się też angażowali w budowanie kolejnych edycji programu. Naszym celem jest, aby uczestnicy, którzy brali udział w akademii, uczestniczyli w jej dalszym życiu, poprzez swoje doradztwo, kontakty i w taki sposób wnosili wartość do tego projektu. Jesteśmy otwarci na rozwój sieci alumnów przez nich samych. Z pewnością będzie to miejsce spotkań i inspiracji, będziemy starać się organizować różnego typu przedsięwzięcia, poczynając od wykładów, szkoleń oraz spotkań z ciekawymi ludźmi, tak aby kontynuować proces edukacji i rozwoju akademii.

Osoby po zakończeniu akademii mają otrzymywać wsparcie również po zakończeniu programu. Jaki będzie to zakres wsparcia?

MU: Możliwe będą konsultacje z naszymi edukatorami, ale przede wszystkim chcemy, aby alumni sami stanowili dla siebie wsparcie i konsultowali ze sobą swoje problemy, wątpliwości czy wyzwania. Profesorowie z Uniwersytetu Harvarda będą dostępni w mniejszym zakresie ze względu na ich pracę na uniwersytecie.

CW: Główne wsparcie, jakie akademia będzie dawać, to wsparcie alumnów dla alumnów. Często osoby działają indywidualnie w ramach większych systemów i ciężko jest im się przez nie przebić. Mając obok siebie osoby, które przeszły podobną drogę, będą mieli oparcie oraz możliwość podzielenia się swoimi wyzwaniami, wątpliwościami czy problemami. Do tego będą wspierać się wzajemnie swoją energią.

Jak wprowadzenie programu Leadership Academy for Poland wpłynie na wzrost innowacyjności polskiej edukacji?

CW: Od samego początku, gdy budowaliśmy akademię, chcieliśmy aby uczestniczyli w niej ludzie nauki, którzy mieliby możliwość poznania osób z innych sektorów oraz aby powstały z tego ciekawe inicjatywy. Chcemy też, aby co roku jakaś część wykładowców przeszła przez akademię i zobaczyła być może inny sposób i metody uczenia, które wyniosą do dalszej pracy ze studentami. To będzie bezpośredni efekt tego, jak akademia będzie wpływała na nasz rynek edukacji.

Dodatkową zaletą państwa programu jest to, że jest on darmowy.

CW: Tak, dzięki wsparciu naszych partnerów mamy możliwość zaoferowania wsparcie dla osób, których na to nie stać.

MU: Dodatkową kwestią wartą podkreślenia jest różnorodność. Od samego początku stawiamy na nią w dziedzinach, które skupiamy, chodzi tu o biznes, administrację, NGO, startupy, kulturę, sport i media. Jesteśmy otwarci też na osoby w różnym wieku, chociaż jeżeli statystyka się utrzyma, to najwięcej osób będzie w wieku 35-40 lat. Jesteśmy otwarci na ludzi młodych, którzy wnoszą ogromną wartość, ale także na starszych, którzy mają zupełnie inną perspektywę na świat, zarządzanie i przywództwo. Myślę, że uczestnictwo w takim programie i poznanie takich ludzi, ich doświadczeń, ich sposobu patrzenia jest bardzo dużą wartością. Często jest tak, że zamykamy się w swoich kręgach, biznes jest w biznesie, administracja w administracji, także organizacje pozarządowe mają swój zamknięty krąg, w którym się poruszają. Wydaje mi się, że wyjście z niego jest ważne i poszerzające horyzonty.

Czasem ludzie chcieliby uczyć się od siebie nawzajem, ale nie mają takich możliwości.

MU: Do tego często nie znają języka, którym mogą się wspólnie porozumieć, bo bywa, że np. biznes mówi zupełnie innym językiem niż branża NGO. Ale im dłużej osoby przebywają ze sobą, poznają siebie, tym lepiej przebiega ich współpraca.

Leadership Academy for Poland ruszyła w czerwcu 2016 roku i jest jednym z najlepszych w Europie programów rozwoju przywództwa. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie edukacyjne w Polsce realizowane z udziałem globalnego biznesu i profesorów Harvarda. Wśród partnerów akademii, obok agencji interaktywnej KERRIS, do której należy portal Edutorial.pl znalazły się m.in. międzynarodowa firma doradcza Deloitte, Orange oraz Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki.