Zawód korepetytora profesjonalizuje się coraz bardziej. Oznacza to, że nie wystarczy już poczta pantoflowa, która nie tak dawno sprawdzała się doskonale. Aktualnie korepetytorzy muszą posiadać wiedzę marketingową, aby wiedzieć jak dotrzeć do potencjalnych uczniów i przekonać ich do siebie.

Skąd zmiana na rynku e korepetycji?

Wpływ na zmianę struktury rynku korepetycji i mechanizmów na nim panujących, z pewnością miała zmiana ich postrzegania jako zajęcia wyrównujące, związane stricte z przedmiotami szkolnymi. Obecnie korepetycje traktuje się raczej jako lekcje dodatkowe, na których nie tylko „nadgania się wiedzę szkolną”, ale wręcz wznosi się ponad ten poziom. Na korepetycje uczęszczają uczniowie, którzy chcą dowiedzieć więcej, poszerzyć wiedzę z jakiegoś zakresu. To także sposób na naukę zupełnie innych przedmiotów niż w szkole.

To właśnie sprawiło, że dodatkowe lekcje zaczęły być pożądane, a popyt na nie wzrósł znacząco. Na odpowiedź podaży nie trzeba było długo czekać. Niegdyś korepetycji udzielali głównie nauczyciele szkolni, teraz zajmują się tym również osoby, które nawet nie mają wykształcenia pedagogicznego, jednak znalazły świetny sposób na nauczanie innych. Nawet studenci zaczęli udzielać korepetycji, mimo tego, że ich wiedza nie jest wysoka i specjalistyczna. Wynika to ze zróżnicowanego poziomu zajęć dodatkowych. Jedni poszukują profesjonalnej wiedzy, inni – szczególnie dzieci w wieku szkolnym – korzystają z korepetycji, aby na bieżąco przerabiać materiał szkolny. Dlatego też na rynku miejsce znajdą zarówno Ci zaawansowani, jak i osoby raczkujące w nauczaniu.

W wyniku zwiększających się popytu i podaży, rynek korepetycji zaczął się dynamicznie rozwijać i profesjonalizować. To właśnie spowodowało, że wymagania wobec korepetytora zaczęły wzrastać. Nie wystarczy, że ma wiedzę i umiejętności dzielenia się nią. Obecnie korepetytor powinien umieć poradzić sobie z pracą z dziećmi mającymi trudności w nauce, dyslektykami czy uczniami, którzy nie potrafią się skupić. Dodatkowo, prowadzący powinien zaproponować własne arcyciekawe materiały i metody prowadzenia zajęć, żeby uczeń nie czuł znudzenia zajęciami. Przewagą korepetytora jest także posiadanie odpowiednich narzędzi do nauki (tablic interaktywnych, pomocy naukowych, czy nawet aplikacji). Tak samo w zakresie promocji swoich usług korepetytor nie może osiąść na laurach. W świecie większej konkurencji musi o swojego klienta zawalczyć, a następnie dbać o niego. Dlatego też oprócz popularnego systemu poleceń korepetytorzy mocno inwestują w reklamę internetową, a także w budowanie swojej własnej marki.

Serwisy e korepetycji

Nie da się ukryć, że klienci korepetytora szukają przede wszystkim w internecie. To tutaj docierają do list ogłoszeń, z których mogą wybierać do woli, według własnych preferencji. Korepetytorzy to wiedzą i dlatego coraz chętniej szukają możliwości reklamowych w sieci.
W ostatnim czasie dynamicznie wzrosło zainteresowanie serwisami przeznaczonymi stricte dla korepetytorów. Cieszą się one popularnością nie tylko wśród udzielających, ale także wśród poszukujących lekcji. Największy polski serwis z ogłoszeniami korepetycji w zeszłym roku zanotował ponad 33 miliony odsłon i aż 6 milionów wyszukiwań korepetycji* Przedstawiciele tego typu serwisów również zauważyli zwiększające się potrzeby i dlatego tworzą coraz to nowsze funkcje, aby zaspokoić potrzeby promocji korepetytora. Prowadzący zajęcia mogą tam dodawać swoje ogłoszenia (z reguły bezpłatnie), a poszukujący dodatkowych zajęć bez problemu je wyszukać. Dodatkowo serwisy proponują różne możliwości promowania ogłoszeń, w których korepetytorzy mogą dodać np. swoje wizytówki, filmy, czy cenniki. To wszystko sprawia, że oferent ma większe możliwości zaprezentowania swojej oferty.
Niektóre serwisy wprowadzają także dodatkowe możliwości reklamy takie jak np. display. W branżowych portalach, reklama display jest szczególnie skuteczna. Dzięki niej korepetytorzy mogą dodatkowo zareklamować swoje lekcje, kursy, czy inne usługi.

Strona internetowa z korepetycjami

Obecnie stworzenie prostej strony internetowej, która byłaby wizytówką korepetytora nie jest już ani tak trudne, ani tak drogie jak kiedyś. Wielu z nich samodzielnie tworzy swoje witryny. To świetny sposób na przekazanie informacji o swojej pracy, ofercie czy osiągnięciach. Wielu korepetytorów idzie krok dalej. Strony internetowe stają się pewnego rodzaju platformami wykorzystywanymi do prowadzenia zajęć, szczególnie tych online. Wówczas na takiej stronie korepetytor udostępnia materiały i pomoce naukowe, które uczeń potem wykorzystuje na i po zajęciach. Dzięki temu wszystko jest uporządkowane i spójne.
Korepetytorzy polubili także content marketing i zaczęli pisać blogi. We wpisach często dzielą się wiedzą, rozwiązują zadania, tłumaczą skomplikowane zagadnienia i udostępniają ciekawe materiały. To wszystko buduje ich profesjonalizm i wizerunek eksperta, który jest niezwykle ważny na rynku korepetytora. Co więcej, z takich dodatkowych wartościowych treści mogą korzystać nie tylko obecni uczniowie, ale także cała rzesza innych uczniów zainteresowanych tematyką bloga.
Podobnie jest z vlogami. Popularność filmów na YouTube wzrasta. Wideo jest bardziej angażujące i mniej wymagające. Dodatkowo trudne zagadnienia łatwiej wytłumaczyć na filmie (mając do dyspozycji i wizję i fonię), niż tekstowo. Dlatego też korepetytorzy chętnie sięgają po kamerę i tworzą materiały wideo.

Social media dla korepetytora

Nikogo już nie dziwi ogłoszenie o dodatkowych zajęciach na prywatnej facebookowej tablicy. Korepetytorzy tworzą także swoje fanpage, aby budować wokół siebie społeczność. Dzięki temu wchodzą z potencjalnymi i obecnymi uczniami w relację, pomagają, edukują, inspirują, a tym samym budują swoją markę. Korepetytorzy chętnie sięgają także po płatną reklamę na Facebooku, dzięki której nie tylko precyzyjnie trafiają do potencjalnych uczniów, ale budują zasięg na fanpage’u, co pomaga w budowaniu marki.

Facebook, to nie jedyne społeczne medium, po które sięgają korepetytorzy. Często można spotkać ich również na LinkedIn, ponieważ świetnie sprawdza się w budowaniu marki. Dzięki temu profesjonalizm korepetytora dostrzec mogą nie tylko potencjalni klienci, ale także inni nauczyciele.

Podobne efekty można osiągnąć udzielając się na forach i grupach facebookowych. Dzielenie się swoją wiedzą i pomaganie innym, świetnie buduje pozytywny wizerunek. Dlatego korepetytorzy poświęcają swój czas, aby być i zabierać głos w takich grupach. Udział w offline’owych spotkaniach branżowych czy konferencjach naukowych, to również doskonały sposób, aby zbudować markę profesjonalisty.

Wszelkie działania, które korepetytor podejmuje zarówno w Internecie, jak i poza nim, są świadectwem jego samego. Korepetytorzy doskonale zdają sobie z tego sprawę, dlatego też coraz częściej podejmują kroki, w celu budowania swojej marki osobistej. Dzięki temu zdobywają więcej klientów zainteresowanych usługami, a także pozwalają sobie na proponowanie wyższych stawek za godzinę zajęć.

Stale zmieniający się rynek korepetycji wywołuje wśród jego uczestników nowe mechanizmy i zachowania. To co kiedyś działało, teraz może już nie zdawać egzaminu, bądź działać tylko w niewielkim stopniu. Widać to dokładnie po narzędziach marketingowych, które korepetytorzy stosują, aby wyróżnić się na wymagającym rynku. Dlatego też sięgają po nowe rozwiązania i sposoby, dzięki którym nie tylko zjednają sobie uczniów, dadzą im konkretną wartość, ale także zbudują wizerunek eksperta.

* dane z serwisu e-korepetycje.net z 2018

Autorzy reprezentują portal e-korepetycje.net