Choć brzmi to niewiarygodnie, ale to nie żart. Studenci Politechnik Poznańskiej konstruują betonowy kajak. Chcą z nim wystartować na BetonKanoRace w Holandii.
Betonkanorace to międzynarodowe regaty, odbywające się już od kilku lat. Co roku organizowane są w innym miejscu i przez inny Uniwersytet. W tym roku zaplanowane są w dniach 27-29 maja w Arnhem w Holandii. W zawodach biorą udział zespoły studentów reprezentujące różne uczelnie techniczne z całej Europy. Dwuosobowe zespoły (męski, żeńskie i mieszane) ścigają się na dystansach 50, 100 i 200 metrów. W zeszłorocznych zmaganiach, które odbyły się w Niemczech, wystartowały 23 ekipy. Wśród nich m.in. studenci z Politechniki Poznańskiej.
– To konkurs rodem z USA, gdzie na uczelniach podobnych rodzajów rywalizacji jest sporo – mówi Adam Roźmiej, koordynator projektu Betonowy Kajak 2.0, z Koła Naukowego Studentów Budownictwa PP.
Studenci muszą sami zaprojektować i skonstruować kajak. Konkurs sprawdza ich umiejętności kreatywne, technologiczne, konstrukcyjne i inżynierskie. Największym problemem jest zawsze materiał do budowy takiego kajaka. Młodzi naukowcy muszą sami wszystko wymyślić, zaprojektować i wybudować. I raczej nie mają co liczyć na gotowe rozwiązania w internecie, bo takich nie ma.
– Prace projektowe nad kajakiem prowadzimy już od października zeszłego roku – wyjaśnia Adam Roźmiej. – Sprawdzaliśmy parametry różnych materiałów budowlanych. Robiliśmy z nich mieszanki, które również poddawaliśmy analizie. Wszystko po to, by znaleźć optymalny materiał, z którego zbudujemy naszą łódkę. Musi być lekka, mieć cienkie ścianki, być szczelna, ale też wytrzymała – dodaje Adam Roźmiej.
W ubiegłym roku poznaniacy wystartowali w regatach z kajakiem o długości 4,2 m i wadze ok. 115 kg. Była to klasyczna „dwójka”, zbudowana metodą natryskiwania betonu. Skonstruowany w tym roku kajak, choć ma taką sama długość, waży jedynie 70 kg. Wszystko dzięki zastosowanej nowej mieszance budowalnej. W betonie 30 proc. zajmuje Certyd – lekkie kruszywo spiekane produkowane przez białostocką spółkę LSA.
Studenci z Poznania na Certyd trafili przypadkiem – podczas największych w kraju targów budowlanych Budma 2016 organizowanych właśnie w Poznaniu. Szukali tam innowacyjnych materiałów na swoją łódź.
– Decydująca była lekkość kruszywa i jego ogromna wytrzymałość na ściskanie – mówi Krzysztof Łuczaj, prezes LSA, producenta Certydu.
Betonowy kajak to na razie najbardziej nieszablonowy projekt, w którym zastosowany będzie Certyd.
– W naszym zakładowym laboratorium sami również szukamy nowych zastosowań dla naszego kruszywa – mówi prezes Łuczaj. – Do tej pory wiemy o 26 sposobach wykorzystania naszego kruszywa. Betonowy kajak będzie kolejnym. Teraz pracujemy nad mieszanką, którą z powodzeniem można będzie wykorzystać na budowę betonowych pasów startowych dla lotnisk wojskowych.
Lekkość i wytrzymałość kruszywa zdecydowały także o tym, że Certyd został zastosowany w odbudowie i modernizacji sklepień zabytkowego zamku Tenczyn, w pobliżu Krakowa oraz XVII-wiecznych kamienic na warszawskiej starówce.