Badacze ze Śródziemnomorskiego Instytutu Neurobiologii we Francji twierdzą, że byli świadkami procesu, w którym mózg konstruuje wspomnienia. Autorzy badania opisali swoje odkrycie na łamach czasopisma „Science”. Użyli fluorescencyjnego białka, aby śledzić aktywność mózgów myszy. Następie zaobserwowali, jak neurony oddziałują na siebie w grupach, które formują „bloki” wspomnień.

W swoim raporcie, zespół badaczy wyjaśnia swoją hipotezę: główne procesy poznawcze są wspierane przez „aktywację nagromadzonych neuronów”, poprzez którą skupiska neuronów stają się aktywne w określonym schemacie, w celu odtworzenia danego wspomnienia. Ich badanie dostarcza dowodów na to, że te to nagromadzenie neuronów rozbite jest na mniejsze segmenty, które oddziałują na siebie, aby stworzyć większy łańcuch, w którym zakodowane jest całe wspomnienie.

Aby przeprowadzić swoje badanie, naukowcy wprowadzili do mózgów myszy fluorescencyjne białko, które sprawia, że neurony świecą. Kiedy neurony stały się aktywne okazało się, że przez ich błony przepływają jony wapnia. Następnie badacze zaobserwowali, jak zgromadzenia neuronów w hipokampie (część mózgu związana z pamięcią) zaczęły aktywować się sekwencyjnie, podczas gdy myszy biegały po bieżni. Proces ten pozwolił myszom sformułować nowe wspomnienia dotyczące dystansu, który przebiegły.

Później, kiedy myszy odpoczywały, te wspomnienia powtarzały się w ich mózgach, umacniając się. Jednak, zamiast powtarzać całą sekwencję na raz, mózg zwierzęcia odtwarzał pojedyncze odcinki tego wspomnienia. Według naukowców odcinki te korespondują z różnymi częściami biegu.

Rozmawiając z „New Scientist”, współautorka badania – Rosa Cossart – wyjaśniła, że „byliśmy w stanie wyobrazić sobie indywidualne „bloki” pamięci”. Mimo, że należy wykonać jeszcze ogrom pracy zanim to odkrycie będzie można zastosować w praktyce, zrozumienie mechanizmów formujących wspomnienia może okazać się zbawienne w leczeniu chorób jak Alzheimer czy innych form demencji.

Źródło:

science.sciencemag.org