Powiedzmy STOP szablonowemu przekazywaniu wiedzy

Historia to nie tylko daty i nazwiska. Język polski nie powinien z kolei służyć do bezrozumnego pędzenia z realizacją materiału do omówienia go przed maturą. Matematyka, fizyka, chemia to nie tylko wzory ułatwiające rozwiązanie zadań.

Zdobywana z poszczególnych przedmiotów wiedza powinna pomóc młodzieży w zrozumieniu otaczającej ją rzeczywistości, a przede wszystkim wyjaśnić szereg zjawisk społecznych, politycznych i naturalistycznych, które tłumaczą źródła wszelakich przemian kształtujących ludzkość.

Świadomy wybór ścieżki kształcenia się

Twórzmy szkolne profesjonalne ośrodki doradztwa edukacyjnego, aby dzięki zrozumieniu zachodzących globalnie i lokalnie przemian społeczno – gospodarczych, młodzi ludzie spełniali oczekiwania rynku pracy.

Wąska specjalizacja nie zawsze się sprawdza

XXI wiek to czas bardzo szybkich przemian. Dlatego ludzie powinni być przygotowani na ewentualność przekwalifikowania się, gdyż nie dla wszystkich wystarczy miejsc pracy w danej branży, to zadanie należy właśnie do wysoko wyspecjalizowanej kadry nauczycielskiej oraz doradców zawodowo – edukacyjnych.

Decentralizacja edukacyjna

Warto jest opracować plan decentralizacyjny edukacji polskiej. Niech władze lokalne wraz z dyrekcjami współpracują ze sobą tworząc strategie edukacyjne, przy dostosowaniu się do ogólnych wytycznych edukacyjnego Curriculum stworzonego przez rząd i Ministerstwo Edukacji

To jedynie kilka ogólnych propozycji przemian systemu kształcenia, dzięki którym, na przykładzie Finlandii i innych państw bardziej rozwiniętych, Polska zaczęłaby budować bardziej dojrzałe i odpowiedzialne społeczeństwo.

Konieczność wprowadzenia „nauki dla wiedzy” w Polsce

Społeczeństwo polskie to przykład na to, że kompleksowa praca u podstaw jest niepodważalnie konieczna. Niezadowolenie ludzi wynika nie tylko z bezrobocia, ale również z poczucia bezradności wobec nasilających się zjawisk znieczulicy, alienacji i nierówności społecznej.

Wciąż powiększające się różnice zamożności ludzi, wysokie koszty życia, brak rozróżnienia między realną płacą a po prostu średnią krajową, szkodliwe społecznie i ekonomicznie działania w biznesie i administracji (relatywnie niskie pensje; bezpodstawne logicznie wysokie premie i odprawy dla kadry kierowniczej; nieprawdziwe zeznania finansowe i jakościowe niezależnych audytorów zewnętrznych, etc.), które są zgodne z prawem polskim a przyczyniają się do upadków sektora komercyjnego, etc. to zjawiska wpływające niszcząco kondycję naszej gospodarki i społeczeństwa.

W związku z powyższym wprowadzenie zmian w naszej edukacji jest konieczne, aby Polacy stali się narodem nowoczesnym, kreatywnym, budującym i wzmacniającym jednocześnie więzi społeczne.

Cytując słowa profesora Jana Kocha: „Społeczeństwo polskie musi być innowacyjne, a gospodarka powinna opierać się na wiedzy.”