Żyjemy w świecie pełnym pędu i ciągłego braku czasu. Spotykamy się z tym od najmłodszych lat. Chcemy więcej, lepiej i szybciej. W każdej sferze naszego życia chcemy osiągać jak najlepsze rezultaty. Szukamy rozwiązań, które będą efektywne i szybkie.
Pojawia się pytanie: czy da się uczyć szybko i efektywnie? Oczywiście, że się da! Jednak aby wiedzieć, jak ten sukces osiągnąć, musimy poznać tajniki wiedzy na temat działania naszego mózgu, jak i możliwości usprawniania jego funkcjonowania. Tak jak kulturysta potrafi wyćwiczyć swoje mięśnie, tak każdy z nas może usprawnić pracę swojego mózgu.
Słuchaj swojego ciała
Po pierwsze, zacznij słuchać sygnałów jakie do Ciebie docierają z zewnątrz. Jeśli męczysz się podczas nauki i czujesz się nią znudzony, to znaczy, że najprawdopodobniej robisz to źle. Metoda ZZZ, czyli „zakuć, zdać, zapomnieć” powinna odejść do lamusa. Współczesna wiedza pozwala nam uczyć się sprawnie i przyjemnie.
Używaj głowy w 100 proc.
Nasz mózg składa się z dwóch półkul: prawej i lewej. Im bardziej są one aktywne, tym lepiej. Jeśli jedna z naszych półkul się nudzi, nauka staje się dla nas męczarnią. Wyobraźmy sobie teraz, że wszystkie nasze twarde dane, znajdują się w lewej półkuli mózgu (to nasz taki twardy dysk), natomiast w prawej półkuli znajdują się barwy, obrazy, dochodzi w niej do twórczego myślenia i wykorzystania informacji z lewej półkuli. Teraz wyobraźmy sobie, że aby odkodować informację z naszej lewej półkuli musimy przejechać odpowiednią drogę, a wybrana przez nas droga została zablokowana. Jeśli do naszej informacji znaliśmy tylko jedną drogę dostępu, to nie mamy możliwości przejazdu. Natomiast jeśli skorzystalibyśmy z innej drogi (poprzez użycie prawej półkuli), mielibyśmy dalej dostęp do informacji.
Twój mózg lubi żonglowanie
Tak działa synchronizacja obu półkul. Najważniejsze w naszym efektywnym nauczaniu jest korzystanie z obu półkul: prawej i lewej. Dlaczego to takie ważne? Po pierwsze – aby uniknąć znudzenia. Po drugie – aby uzyskać jak najwięcej połączeń między neuronami. Świetnym sposobem na synchronizację obu półkul są ćwiczenia, które wymagają od nas zarówno ćwiczeń ruchowych, jak i logicznego myślenia. Idealnym ćwiczeniem jest żonglerka. Żonglowanie sprawia, że obie nasze półkule ze sobą współpracują, lepiej się koncentrujemy, a nasz mózg jest szczęśliwy.
Baw się skojarzeniami
Pierwszy tajnik działania naszego mózgu jest już nam znany. Wiemy, że obie półkule muszą ze sobą współpracować i należy je wyćwiczyć. Co dalej? Kolejnym krokiem jest zaangażowanie wyobraźni w zapamiętywanie wszelkich informacji, czyli zmobilizowanie naszej prawej strony mózgu. Ważnym elementem dobrego i skutecznego zapamiętywania jest tworzenie w naszym umyśle różnych skojarzeń. Nie bójcie się na moment znów zostać dzieckiem! W swojej pamięci krótkotrwałej zapamiętujecie średnio około 7 elementów. Teraz pomyślcie, że przy użyciu odrobiny wyobraźni i mnemotechnik możecie zapamiętać takich elementów o wiele więcej. To zależy już tylko od Was i Waszej kreatywności.
Rzymski Pokój – stara, sprawdzona metoda
Techniki pamięciowe znane są już od stuleci. Jedną z technik pamięciowych jest technika Rzymskiego Pokoju (inaczej nazywana „Loci”). Zasada jest prosta: elementy które chcemy zapamiętać, umieszczamy na dobrze znanej nam matrycy. Może to być na przykład nasz własny pokój. Załóżmy, że chcemy zapamiętać długą listę zakupów, a nie mamy możliwości zapisania jej. Przypominając sobie układ naszego pokoju, możemy wykorzystać przedmioty znajdujące się w nim i „umieszczać” na nich potrzebne nam produkty. Najważniejsze jest to, żeby zrobić to w jak najbardziej finezyjny sposób – dzięki temu ułatwimy naszej pamięci zapamiętanie naszej listy. Pomidor może znajdować się na lampie. Najlepiej jest wyobrazić sobie pomidora w ruchu – np. tańczącego lub śpiewającego. Ten prosty zabieg sprawi, że nasz pomidor stanie się wyjątkowy, a nie taki jak inne. W podobny sposób działa większość technik pamięciowych. W ciekawy sposób można zastosować mnemotechniki podczas nauki słów w języku obcym. Chcąc szybko zapamiętać nowe słownictwo, najlepiej wykorzystać technikę „Spinaczy”. Polega ona na tworzeniu barwnych skojarzeń między znaczeniem słowa obcego, a wyrazem w języku polskim, który brzmi podobnie. Najważniejsze jest to, że obrazy są przez nas łatwiej zapamiętywane i odkodowywane niż wyrazy. Przecież gdy próbujemy przypomnieć sobie, co jedliśmy wczoraj na śniadanie, nie widzimy przed oczami napisu „kanapka”, lecz widzimy krótki urywek rzeczywistości, w której pojawia się kanapka.
Wywołuj zdziwienie
Oto tajemnica pracy naszej pamięci. Skoro więc posiadamy już tę wiedzę, to czemu z niej nie skorzystać? Najważniejsza jest umiejętność tworzenia szybkich i twórczych skojarzeń pamięciowych, które muszą być wyraźne, ruchome oraz niezwykłe – bo łatwiej zapamiętujemy wszystko to, co nas zaskakuje. Wystarczy trochę chęci i zaangażowania, a nasza pamięć może zdecydowanie lepiej funkcjonować.
Paulina Młodzianowska – psycholog, trener efektywnej nauki i szybkiego czytania w Europejskim Instytucie Edukacji Engram – jedynej w Polsce certyfikowanej szkole efektywnej nauki. Prowadzi warsztaty Ucz się inteligentnie (www.uczsieinteligentnie.pl) oraz szkolenia skierowane do pedagogów, nauczycieli i dyrektorów szkół.