Tekst promocyjny
Coaching systemowy w sposób radykalny poszerza obszar możliwości coacha. Daje poparte faktami poczucie, że to, co robi ma głęboki sens i jest pomocne dla klientów.
Podejście to wywodzi się z metody ustawień systemowych Berta Hellingera. Odkrył on prawa, jakimi kierują się systemy rodzinne. Wkrótce okazało się, że te same dynamiki stosują się także do innych systemów: funkcjonują w relacjach partnerskich
„Podstawowym zjawiskiem, na którym opiera się technika terapeutyczna Hellingera jest fenomen reprezentacji, polegający na odkrywaniu zależności panujących w systemie klienta przez obce osoby (reprezentantów). To, co umożliwia reprezentację nazywane jest wiedzącym polem 
W jakich obszarach można pracować coachingiem systemowym?
Ustawienia systemowe zastosowane w coachingu pozwalają na pracę z wielką gamą problemów, zadań i celów. Oto niektóre z nich:
• relacje osobiste
• relacje w pracy
• perspektywy rozwoju (np. wybór drogi zawodowej)
• znalezienie swojego miejsca w zawodzie, firmie, relacji
• pieniądze (ich brak, psychologiczne trudności związane z ich posiadaniem, trudności w dawaniu lub braniu itd.)
• przedsięwzięcia, plany, zamierzenia
• firma, rynek, funkcjonowanie organizacji
„(…) pr
Jakie efekty przynoszą ustawienia systemowe stosowane w coachingu?
Ustawienia systemowe doprowadzają do zmian zarówno w obszarze życia osobistego, zawodowego, jak i funkcjonowania organizacji. Prowadzą do:
- Radykalnego poszerzenia świadomości, co do natury zadania czy problemu
- Uzyskania dostępu do nowej energii życiowej
- Poznania charakteru danej relacji
- Poznania i utrzymania sił tworzących przywództwo
- Uzdrowienia struktury organizacji
- Przepracowania swojej relacji do pieniędzy
- Odkrycia własnych zasobów zawodowych i życiowych
- Wyzwolenia się spod wpływu uwikłań systemowych, które stoją u podstaw życiowych i zawodowych porażek
- Poznania i przepracowania ukrytych zależności ja – moi klienci; ja – zespół; ja – przełożeni itp.
Coaching systemowy – szkolenie całościowe
Celem kursu jest zapoznanie uczestników z metodą ustawień systemowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowań w coachingu, a także w terapii. Kursanci zdobędą umiejętności i wiedzę, umożliwiające im rozpoczęcie własnej drogi jako coacha systemowego. Kurs koncentruje się na technikach indywidualnych, szczególnie przydatnych w pracy klient – coach (ustawienia w przestrzeni, ustawienia przy pomocy figurek i przedmiotów).
Całość kursu to pięć dwu i pół dniowych zjazdów.
Zjazd pierwszy:
Część teoretyczna
Teoria ustawień systemowych (prezentacja PowerPoint). Dynamiki systemowe i skutki ich pomijania, granice systemu rodzinnego, negatywne efekty wykluczenia z systemu, uwikłanie, nieświadome postawy. „Porządki miłości”, „zdania mocy”. Systemowe przyczyny problemów (psychicznych, somatycznych, życiowych). Drogi, na których dokonują się zmiany w ustawieniach systemowych. Wprowadzenie do coachingu systemowego. Ustawienia rodzinne jako podstawa ustawień systemowych w coachingu. Systemy rodzinne, partnerskie, zawodowe, organizacyjne. Systemowe uwarunkowania sukcesu i porażki. Rodzice a praca i kariera.
Część praktyczna
Praca w parach – doświadczanie dynamiki systemowej i efektów działania tzw. wiedzącego pola. Praca w kręgu – przykłady interwencji systemowej.
Zjazd drugi:
Część teoretyczna
Proces terapii/coachingu – obraz diagnostyczny i obraz rozwiązania; zdania mocy; układy rozwiązań. Postawa terapety/coacha – podejście fenomenologiczne, „niezależność od historii”, przeformułowywanie problemu, korzystanie z intuicji systemowej, szacunek dla klienta. Techniki pracy indywidualnej (praca z kartkami i wizualizacją). Praca z podwójnej perspektywy (reprezentanta i coacha). „Ręka kataleptyczna”.
Część praktyczna
Ćwiczenia w parach („klient” – „coach”) – doświadczanie podwójnej perspektywy coacha i reprezentanta. Diagnozowanie relacji. Doświadczanie hierarchii, więzi, wymiany.
Obserwacja i uczestniczenie w ustawieniach systemowych w grupie – doświadczanie roli reprezentanta, poznawanie praw systemowych na przykładzie własnych systemów oraz systemów innych uczestników.
Zjazd trzeci:
Cześć teoretyczna
Techniki pracy indywidualnej (praca z przedmiotami i figurkami). Zasady prowadzenia rozmowy wstępnej –
powstrzymywanie się od prób werbalnego rozwiązania sprawy (problemu), zbieranie istotnych informacji, otwartość na punkt widzenia klienta, wrażliwość na słowa klienta.
Część praktyczna
Obserwacja i uczestniczenie w ustawieniach systemowych w grupie – doświadczanie roli reprezentanta, poznawanie praw systemowych na przykładzie własnych systemów oraz systemów innych uczestników. Praca indywidualna Kursant – Prowadzący oraz Kursant – Kursant (pod superwizją Prowadzącego).
Zjazd czwarty:
Część teoretyczna
Firmy jako systemy; waga sił systemowych w sukcesie bądź porażce organizacji; sposoby pracy z organizacjami. Obszary pracy z organizacją (konflikt, fuzja, restrukturyzacja, decyzje personalne, komunikacja, współpraca między działami, otwarcie na klientów). Krótkie interwencje korzystające z dynamiki systemowej.
Część praktyczna
Ustawienia organizacyjne – przykładowa praca związana z organizacją uczestnika. Ustawienia dotyczące kariery, firmy, pracy zawodowej, przedsięwzięć.
Zjazd piąty
Część teoretyczna
Terapia a coaching – kształtowanie zdolności do pracy na różnych poziomach „głębokości”. Rodzice/rodzina a sprawy zawodowe – czy zawsze musimy poruszać tematy rodzinne? Praca bez szczegółowej znajomości zagadnienia (ustawienia zakryte), ustawienia elementów abstrakcyjnych („Przyszłość”, „Pieniądze”, „Praca”, „Życie” i inne).
Praca z liderami – zasady systemowe wpierające przywództwo, pracę zespołową, poczucie kompetencji i znalezienie „dobrego miejsca”. Czym jest superwizja systemowa? Zasady i praktyka.
Część praktyczna
Indywidualna praca coachingowa Kursant – Kursant (pod superwizją). Ustawienia w przestrzeni, przy pomocy przedmiotów i figurek. Krótkie interwencje coachingowe i terapeutyczne. Superwizja systemowa związana z pracą z klientem uczestnika.
Prowadzenie:

Czego możecie się spodziewać po szkolen
Jedno jest pewne – gdy w grę wchodzą ustawienia systemowe, sytuacja jest całkiem odmienna niż podczas CO NAJMNIEJ 95 proc. innych szkoleń i warsztatów. Zmiana, nowa wiedza i energia pojawiają się od razu. Każde słowo teorii ma 100 proc. pokrycie w procesach, których doświadczacie. A po ukończeniu szkolenia? W wyniku odbytej pracy nad własnymi sprawami – macie kilka rzeczy w swoim życiu uporządkowanych oraz dysponujecie metodą, która RADYKALNIE zwiększa waszą skuteczność jako coachów i terapeutów. [Damian Janus]
Więcej informacji na temat szkolenia: perspektywa.eu/psychoterapia-i-rozwoj/ustawienia-systemowe/
Kontakt i zapisy: tel. 604 888 983, biuro@perspektywa.eu

