Uwielbiamy nowoczesne sprzęty, otaczamy się elektronicznymi gadżetami, spędzamy godziny w internecie oglądając zdjęcia i filmy, czatując czy grając w gry. Przyzwyczajeni do nowych technologii, oczekujemy, że innowacyjnych rozwiązań nie zabraknie także w naszych miejscach pracy czy szkołach. Zastosowanie nowinek technologicznych daje bowiem nie tylko możliwość kreatywnego nauczania, ale przede wszystkim ułatwia dostęp do wiedzy oraz samodzielną naukę.
Dzięki ciągłemu rozwojowi i wdrażaniu nowinek technicznych do szeroko pojętej dziedziny nauki i edukacji, coś co dla wielu dorosłych jest dzisiaj innowacją, dla dorastających z tabletem w ręku maluchów wkrótce może okazać się standardem.
Wykorzystanie multimediów na zajęciach
Jako uczniowie zawsze odczuwaliśmy pewną ekscytację, gdy w klasie pojawiał się telewizor, który był dla nas pierwszym sygnałem, że zamiast nudnej pracy z książką czeka nas godzina spędzona z filmem o tematyce naukowej. Lekcja zawsze wydawała się atrakcyjniejsza, a wiedza łatwiejsza do przyswojenia. Dzisiaj w szkolnych salach i na dodatkowych kursach pojawia się szereg dużo bardziej atrakcyjnych pomocy naukowych, które mają na celu pozyskanie i utrzymanie uwagi ucznia wychowanego w czasach dominacji nowych technologii i mediów. Dobre komputery, tablety, prezentacje i tablice multimedialne, multibooki to tylko niektóre narzędzia, które angażując kilka zmysłów na raz i aktywizując obie półkule, pozwalają lepiej zapamiętać przedstawiany na lekcjach materiał. Interaktywne zajęcia sprawiają, że uczniowie przestają być tylko biernymi odbiorcami, ale stają aktywnymi uczestnikami lekcji czy kursu. Zapewne już niedługo doczekamy czasów, gdy problem zbyt ciężkich tornistrów przestanie być aktualny, bo dzieci maszerować do szkoły będą jedynie z tabletem pod pachą. Oczywiście wykorzystanie nowych technologii nie jest gwarantem skutecznego wypełniania misji edukacyjnej przez różnego rodzaju instytucje, w tym szkoły, także te językowe. Dziś, największym zainteresowaniem cieszą się kursy oparte na przemyślanej metodyce, dopasowanej do potrzeb i predyspozycji współczesnego ucznia, które wykorzystują multimedia i opierają się na przede wszystkim na interakcjach.
Nauka języka w domu
E-learning czy słuchanie lekcji mp3 w autobusie lub podczas wykonywania innych czynności to dobre rozwiązanie dla dorosłych i nastolatków, którzy posiadają wewnętrzną motywację do nauki. W przypadku dzieci, które zdecydowanie wolą zabawę i ze zniecierpliwieniem odliczają minuty do końca każdej lekcji, zastosowanie znajdą interaktywne gry, przeznaczone do nauki języka. Helen Doron English, jedna ze szkół językowych, stworzyła własną platformę multimedialną oraz aplikacje na telefon i tablet, dzięki którym mali uczestnicy kursów w sposób nowoczesny i atrakcyjny otaczani są językiem, przez co mogą poznawać i utrwalać angielski po zajęciach. Jedną z takich aplikacji jest Magic Wand, która w połączeniu z interaktywnymi książkami ożywia znajdujące się w nich obrazki. Maluchy uczestniczące w kursach Helen Doron oglądają także anglojęzyczne bajki, stworzone przez sztab specjalistów w dziedzinie nauczania a starsze dzieci słuchają stworzonego z myślą o nich radia, w którym posłuchają nie tylko anglojęzycznych audycji, ale również utworów swoich ulubionych, popowych artystów.
Dorosłym dużo łatwiej będzie znaleźć dopasowane do ich potrzeb aplikacje do nauki słownictwa czy gramatyki (chociażby popularne i darmowe Duolingo czy Busuu) , a także anglojęzyczne filmy na odpowiednim poziomie. Internet daje także inne możliwości dokształcania we własnym zakresie. W sieci znaleźć można kursy prowadzone online, czy też e-wydania obcojęzycznej prasy, książki, podręczniki czy zagraniczne kanały telewizji online. Im lepiej poznajemy języki obce, tym szersze zasoby w każdej dziedzinie zaczyna nam oferować internet. Dzięki temu uczymy się wykorzystywania nowoczesnych źródeł informacji.
Social Media nie tylko dla celów towarzyskich
Popularne dziś media społecznościowe sprzyjają nawiązywaniu międzynarodowych znajomości i interakcji między osobami operującymi różnymi językami. Popularnym staje się umawianie na konwersacje poprzez Skype, a nierzadko organizujące się w sieci grupy językowe przenoszą się do offline’u. Angielski ćwiczą również fani gier komputerowych, którzy rozgrywając wspólne mecze online, ćwiczą angielski w formie pisanej i mówionej.
Organizacja pracy w jednostkach dydaktycznych
Technologie służą nauce na różnych poziomach. Chociaż przywykliśmy już do różnorakich zapisów online, dopiero w ostatnich latach standardem stają się zawieszone w sieci dzienniki ocen czy elektroniczne systemy rejestracyjne i rekrutacyjne w przypadku uczelni wyższych.
Interaktywne centra i wystawy
Przed tablicami interaktywnymi w muzeach ustawiają się kolejki. Ta forma przedstawiania wiedzy wciąż jest gratką dla odwiedzających. Ciężko przejść obojętnie obok stanowiska, na którym sami możemy w coś kliknąć, powiększyć czy zdecydować, która część ekspozycji interesuje nas najbardziej. Istnieje też możliwość zwiedzania wielu odległych miejsc bez potrzeby wychodzenia z domu. Wystarczy wybrać się na edukacyjny, wirtualny spacer po miastach czy muzeach.
Nowe technologie coraz bardziej przybliżają naukę do rozrywki. Ich włączenie do obszaru nauki, nie jest jedynie modą, ale odpowiedzią na potrzeby uczestników życia społecznego, którzy mając do wyboru tradycyjne i nowoczesne formy nauczania, wybierają to co innowacyjne. Wiele osób zwraca uwagę na nadmierną ekscytację czy też uzależnienie od technologii. Wydaje się jednak, że odpowiednio wykorzystane zasoby technologiczne przyczyniają się do wykształcania cennych umiejętności, przez co prowadzą do ciągłego rozwoju jednostkowego, a co za tym idzie – także społecznego.