Czy polska młodzież żyje już w wirtualnym świecie internetu? Wyniki badania „Młodzi Cyfrowi” przeprowadzonego przez fundację Dbam o Mój Z@sięg i Uniwersytet Gdański we współpracy z firmami LIBRUS i PCG Edukacja to świadectwo zmian sposobu życia najmłodszych Polaków.
Zmiana preferencji dotyczących spędzania wolnego czasu w internecie zainteresowała Ministerstwo Edukacji Narodowej, które 10 lutego w oficjalnym Serwisie Rzeczypospolitej Polskiej – gov.pl – ogłosiło zamiar realizacji projektu „Granie na ekranie”. Jego celem jest pozyskanie informacji na temat korzystania z gier cyfrowych przez młodzież. Do udziału w badaniu zaproszeni są uczniowie od 4 klasy szkoły podstawowej. Maksymalny wiek uczniów biorących udział w badaniu to 20 lat. Badanie potrwa do 30 czerwca 2020 r. Pytania dotyczą m.in. tego, jak często i w jakie gry gra polska młodzież; jakie są korzyści, a jakie negatywne konsekwencje grania w gry cyfrowe; jaka jest skala grania w gry cyfrowe i ilu młodych planuje związać swoje życie z grami cyfrowymi. Z pewnością wyniki tego badania przełożą się na kierunki rozwoju wielu polskich start-upów. Znając preferencje młodych użytkowników gier komputerowych, łatwiej projektować rozwój polskiego cyfrowego rynku grywalizacji.
Świat internetu
Obecnie Ziemię zamieszkuje 7,75 mld ludzi. Raport „WeAreSocial i Hootsuite Digital 2020” informuje, że online jest już 4,54 mld internautów, czyli 59 proc. populacji. Liczba użytkowników mediów społecznościowych przekroczyła już 3,8 miliarda. Przewiduje się, że do połowy 2020 r. ponad połowa ludzkości będzie korzystać z mediów społecznościowych.
W Ameryce Północnej oraz w Zachodniej i Północnej Europie ponad 90 proc. ludzi ma dostęp do internetu. Mieszkańcy Tajlandii średnio online spędzają dziennie aż 9 godzin i 38 minut, Amerykanie – 6,5 godziny, a Polacy 6 godzin i 2 minuty. Ogólny średni czas poświęcony na obecność w sieci to 6 godzin i 42 minuty.
Ponad połowa globalnego ruchu w internecie odbywa się za pośrednictwem telefonów komórkowych. Z Facebooka codziennie korzysta blisko 2,2 mld użytkowników. Około 3 mld ludzi ogląda co najmniej jeden film na YouTube każdego miesiąca. Zazwyczaj tylko „klikamy” linki (60 proc.) albo ograniczamy się do „polubień” (58 proc.). Zaledwie 36 proc. ludzi publikuje wiadomości, a 31 proc. komentuje aktualne wydarzenia – czytamy w „WeAreSocial i Hootsuite Digital 2020”.
Juniper Reaserch w „Contactless Payments Market Status, Vendor Analysis & Market Forecasts 2020-2024” prognozuje, że w tym roku liczba użytkowników bankowości mobilnej na świecie przekroczy 2 mld. Raport „Bankowość Mobilna i Płatności Mobilne w Polsce 2019”, który został przygotowany przez Cashless.pl przy merytorycznym wsparciu firmy Neontri, poinformował, że w Polsce z bankowości mobilnej w II kwartale 2019 r. korzystało 12 mln osób. Prawie 5 mln Polaków nie chodzi już do banków, a swoimi finansami zarządza wyłącznie, posługując się bankowymi aplikacjami mobilnymi.
Polska młodzież w internecie
Opublikowane we wrześniu 2019 r. wyniki badania Gemius/PBI nie pozostawiają złudzeń.
Stale przybywa internautów. W sieci jest już ponad 28,2 mln Polaków. Najpowszechniej wykorzystywane są urządzenia mobilne – smartfony i tablety. Ich liczba zbliża się do 24,5 mln. Na komputerach i laptopach serfuje 22,9 mln mieszkańców naszego kraju.
Profil na Facebooku ma prawie 21,2 mln polskich internautów, a średnia liczba odsłon to prawie 2,6 mld. Osadzone w realiach polskiego internetu wyniki badania „Młodzi Cyfrowi” pokazują, jak młodzież korzysta z możliwości, które daje im inteligentny telefon. Jedna trzecia polskich nastolatków odczuwa wielką satysfakcję wynikającą z używania mediów społecznościowych. Polski nastolatek posiada od 3 do 4 kont w social mediach. Średnia wieku, w którym uczniowie otrzymali swój pierwszy smartfon, to 10 lat. Prawie połowa uczniów w wieku od 12 do 19 lat ma nieograniczony dostęp do sieci.
Jeden nastolatek na dziesięciu deklaruje, że jest w związku z osobą, z którą ma kontakt wyłącznie za pośrednictwem internetu – stwierdza badanie „Młodzi Cyfrowi”.
Internet to nie tylko miejsce rozrywki i towarzyskich kontaktów. Wśród młodzieży popularna jest także aktywność ekonomiczna online. Według Związku Banków Polskich* blisko połowa młodych Polaków ma założone pierwsze konto bankowe jeszcze przed osiągnięciem pełnoletności, a z bankowej aplikacji mobilnej korzysta 43 proc. osób w wieku 15-24 lat.
Autor: Dr Janusz Grobicki
* https://www.zbp.pl/aktualnosci/komunikaty/Pierwsze-konto-bankowe-jeszcze-przed-osiemnastka (dostęp 24.02.2020 r.).